Αρχική Παιδί 2-6Εκπαίδευση Πολυπολιτισμικά σχολεία – Ξενοφοβία

Πολυπολιτισμικά σχολεία – Ξενοφοβία

από kmir

 

Σύμμαχος η παιδική λογοτεχνία

Η παιδική λογοτεχνία βοηθάει στην καλλιέργεια θετικού κλίματος για τα θέματα της μετανάστευσης και της ξενοφοβίας. Υπάρχουν πολύ αξιόλογα βιβλία για παιδιά όλων των ηλικιών. Ενδεικτικά αναφέρω κάποια βιβλία για την προσχολική και πρωτοσχολική ηλικία (γιατί σε αυτή την ηλικία τα παιδιά είναι πιο εύπλαστα και μπορούμε να δημιουργήσουμε τις βάσεις για θετική στάση ζωής. Χωρίς αυτό, βέβαια, να σημαίνει ότι στις μεγαλύτερες ηλικίες δεν μπορεί να συμβεί):

  • Βαρελά Α., Δώσε την αγάπη, εκδόσεις Πατάκη, 2004
  • Βέλθιους Μ., Ο ερωτευμένος βάτραχος, εκδόσεις Πατάκη
  • Ηλιόπουλος Β., Τριγωνοψαρούλης εναντίον μεγάλου καρχαρία, εκδόσεις Πατάκη
  • Κέιβ Κ., Το κάτι άλλο, εκδόσεις Πατάκη
  • Κρόουθερ Κ., Ο μαύρος κότσυφας κι ο άσπρος γλάρος, εκδόσεις Σύγχρονοι Ορίζοντες
  • Μαντούβαλου Σ., Ο Ρίκο Κοκορίκο, εκδόσεις Μικρή Μίλητος
  • Μπουλώτης Χ., Η παράξενη αγάπη του αλόγου και της λεύκας, εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα
  • Νικολούδη Φ., Το χαρούμενο λιβάδι, εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα
  • Ντέιβιντ Μ. Κ., Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας, εκδόσεις Πατάκη

Με ένα βιβλίο που διαπραγματεύεται θέματα τέτοιου είδους, το παιδί μέσα από τα προβλήματα των ηρώων προβληματίζεται και αντιλαμβάνεται με έμμεσο τρόπο τη ζωή. Το βιβλίο μπορεί να δώσει το έναυσμα για συζήτηση με τον γονιό, που σε αυτήν τη φάση τού δίνεται η ευκαιρία να συσχετίσει την ιστορία του βιβλίου με μια ιστορία ενός φίλου ή γείτονα αλλοδαπού.

  • Αυτό που είναι σημαντικό να καταλάβουμε εμείς και στη συνέχεια να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να κατανοήσουν είναι το εξής: το τεράστιο πολιτισμικό και πολιτιστικό κέρδος που αποκομίζουν από τη συναναστροφή με ανθρώπους διαφορετικής γλώσσας και κουλτούρας. Ανοίγουν οι ορίζοντές τους, συνειδητοποιούν από νεαρή ηλικία ότι ο κόσμος τους δεν είναι μόνο αυτή η μικρή χώρα που μεγαλώνουν, αλλά λίγο παραπέρα υπάρχει και κάτι άλλο, μια άλλη οπτική για τη ζωή.

Ο Banks (2004) υποστηρίζει ότι: «Οι άνθρωποι που γνωρίζουν τον κόσμο μόνο από τη δική τους πολιτισμική και εθνική οπτική γωνία παραμένουν πολιτισμικά και εθνικά εγκλωβισμένοι. Τα άτομα αυτά δεν μπορούν, επίσης, να γνωρίσουν πλήρως τον δικό τους πολιτισμό, εξαιτίας των εθνικών παρωπίδων τους. Μόνον αν δούμε την καταγωγή και τις συμπεριφορές μας υπό το πρίσμα άλλων φυλετικών και εθνικών πολιτισμών θα μπορέσουμε να τις κατανοήσουμε πλήρως».

Σύμφωνα με τα παραπάνω, μπορούμε πολύ εύκολα να καταλάβουμε γιατί όλοι μας μπορούμε μόνο κερδισμένοι να βγούμε μέσα από μια πολυπολιτισμική κοινωνία. Η γνωριμία με άλλους πολιτισμούς, συνήθειες, ήθη και έθιμα είναι ενδιαφέρουσα αλλά και πολύπλοκη. Έτσι, όμως, ανοίγουν οι ορίζοντές μας και έτσι διεκδικούμε το δικαίωμα του πολιτισμένου ανθρώπου. Πολιτισμένος είναι ο άνθρωπος που αναγνωρίζει, δέχεται και προσαρμόζεται στο διαφορετικό.

Δειτε επισης...

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την βελτιστοποίηση της πλοήγησής σας. Αποδοχή Διαβάστε περισσότερα

Πολιτική Προστασίας Δεδομένων & Cookies