Αρχική Παιδί 2-6Διατροφή Νερό και Ενυδάτωση

Νερό και Ενυδάτωση

από kmir

Απώλειες νερού από τον οργανισμό!

Από τον οργανισμό αποβάλλονται καθημερινά μεγάλες ποσότητες νερού, διαμέσου των ούρων, των κοπράνων, του ιδρώτα και της αναπνοής. Σε ακραίες περιπτώσεις, η απώλεια νερού από τον ιδρώτα μπορεί να φτάσει και το 1½ λίτρο ανά ώρα. Η διαδικασία της εφίδρωσης είναι απαραίτητη για τη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος, σαν ανταπόκριση στις περιβαλλοντικές συνθήκες.

Ιδιαίτερες καταστάσεις, όπως εμετός, διάρροια, πυρετός ή έντονη εφίδρωση, μπορούν να προκαλέσουν σημαντική απώλεια νερού από τον οργανισμό. Σε αυτές τις περιπτώσεις συστήνεται η άμεση αύξηση της πρόσληψής του. Τα παιδιά βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο από σημαντική απώλεια νερού σε σχέση με τον ενήλικα. Απώλειες της τάξεως του 10% του σωματικού βάρους δημιουργούν σοβαρές βλάβες, ενώ της τάξεως του 15-25% μπορεί να αποβούν μοιραίες.

Πότε πρέπει να πίνω νερό;

Νερό οφείλουμε να πίνουμε πριν διψάσουμε, διότι το αίσθημα της δίψας είναι αργοπορημένος δείκτης αφυδάτωσης. Συνιστάται να πίνουμε καθημερινά και κατά μέσον όρο 8-10 ποτήρια νερό, ενώ οι αθλητές ή άνθρωποι οι οποίοι εργάζονται κάτω από ορισμένες καιρικές συνθήκες, όπως αυξημένη περιβαλλοντική θερμοκρασία, οφείλουν να πίνουν ακόμα μεγαλύτερες ποσότητες.

Πληθυσμιακές ομάδες οι οποίες έχουν αυξημένες ανάγκες σε νερό είναι τα βρέφη, τα μικρά παιδιά και τα άτομα τρίτης ηλικίας. Στους ηλικιωμένους παρατηρείται φυσιολογική μείωση της συγκέντρωσης των υγρών στον οργανισμό, καθώς και μείωση της αίσθησης της δίψας, γεγονός που καθιστά πιο εύκολη την αφυδάτωση για αυτές τις ηλικίες.

Γιατί πρέπει να πίνω περισσότερο νερό το καλοκαίρι;

Το καλοκαίρι, η θερμοκρασία του περιβάλλοντος είναι αυξημένη και το σώμα μας, στην προσπάθειά του να διατηρήσει σωστή θερμοκρασία σώματος, αποβάλλει θερμότητα μέσω του ιδρώτα και της αναπνοής. Η ποσότητα του νερού που χάνεται μέσω του ιδρώτα και της εφίδρωσης, για την ισορροπία της θερμοκρασίας του σώματος, πρέπει να αναπληρώνεται άμεσα, διαφορετικά, λίγο η ζέστη, λίγο ο ήλιος, και λίγο το κέφι και η αυξημένη δραστηριότητα θα μας οδηγήσουν σε αφυδάτωση, εξάντληση και ηλίαση.

Πέρα από την πρόσληψη νερού στην αμιγή της μορφή, ευτυχώς ο ανθρώπινος οργανισμός έχει τη δυνατότητα να την προμηθεύεται και μέσα από τις τροφές. Τέτοιες τροφές είναι κυρίως τα φρούτα και τα λαχανικά, τα οποία περιέχουν στα κύτταρά τους συγκεντρώσεις νερού. Βέβαια, ο οργανισμός μας βρίσκει τρόπο να παίρνει νερό και από άλλες τροφές και υγρά, όπως μέσα από το γάλα, το τσάι, τους χυμούς, τα αναψυκτικά και τον καφέ (που καλύτερα να αποφεύγονται) και διάφορα ροφήματα, τα γαλακτοκομικά, το ψάρι, το κρέας και από άλλες τροφές σε μικρότερη περιεκτικότητα.

Πώς μπορώ να καταλάβω αν είμαι αφυδατωμένος/η;

Ένας απλός ανθρωπομετρικός δείκτης αφυδάτωσης είναι η παρατήρηση των ούρων. Αν τα ούρα μας έχουν πυκνό, βαθύ κίτρινο χρώμα, με έντονη οσμή, τότε ο οργανισμός έχει ανάγκη από περισσότερα υγρά. Αντίθετα, αν τα ούρα μας είναι αραιά, διαυγή, διάφανα και άοσμα, τότε είμαστε καλύτερα ενυδατωμένοι. Αυτό συνήθως το παρατηρούμε κατά τις πρωινές ώρες, όπου λόγω του ύπνου δεν καταναλώνουμε ούτε τροφή, ούτε υγρά, με αποτέλεσμα να ξυπνάμε ελαφρώς αφυδατωμένοι και διψασμένοι πολλές φορές. Πρώτο μας μέλημα, λοιπόν, όταν ξυπνάμε, και πριν καταναλώσουμε ένα πλούσιο σε ενέργεια πρωινό γεύμα, είναι να πίνουμε ένα ποτήρι νερό. Και να κλείνουμε τη μέρα μας, πριν πούμε καληνύχτα στα αγαπημένα μας πρόσωπα, πάλι πίνοντας ένα ποτήρι νερό.

Δειτε επισης...

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την βελτιστοποίηση της πλοήγησής σας. Αποδοχή Διαβάστε περισσότερα

Πολιτική Προστασίας Δεδομένων & Cookies