Αρχική Παιδί 2-6Ανάπτυξη Τα παιδία… παίζει

Τα παιδία… παίζει

από kmir

2. Μοναχικό παιχνίδι (2-3 ετών)

Ανάμεσα στον δεύτερο και τρίτο χρόνο της ζωής του, το παιδί αρχίζει να δείχνει ενδιαφέρον για τα άλλα παιδιά. Παρ’ όλα αυτά, συνεχίζει να μη συμμετέχει στο παιχνίδι τους, προτιμώντας να παίζει τα παιχνίδια της επιλογής του.

3. Παράλληλο παιχνίδι (3-4 ετών)

Σε αυτήν την ηλικία, το παιδί ενδιαφέρεται πια ουσιαστικά για το παιχνίδι των άλλων παιδιών, παρατηρώντας τα και παραμένοντας δίπλα τους καθώς παίζουν, συμμετέχοντας με τον δικό του τρόπο.

Στην περίοδο ανάμεσα στα 2 και τα 4 έτη του παιδιού, συνεχίζουμε να δημιουργούμε τις συνθήκες που θα αναπτύξουν τις λειτουργικές και γνωστικές του ικανότητες. Κρατάμε, λοιπόν, όλες τις παραπάνω κατηγορίες παιχνιδιών και βιβλίων που ενισχύουν αυτές τις ικανότητες, ανεβάζοντας το επίπεδο ανάλογα με την ηλικία. Παράλληλα, τότε αρχίζει να αναπτύσσεται και το συμβολικό ή φανταστικό παιχνίδι, που περιλαμβάνει την προσποίηση και έχει, κυρίως, συμβολική λειτουργία. Το παιδί αναλαμβάνει, μέσω των ρόλων που επιλέγει να υποδυθεί, να αντιμετωπίσει και να διεκπεραιώσει διάφορες καταστάσεις της πραγματικής, ενήλικης ζωής. Έτσι, ένα κουτί μεταμορφώνεται σε αυτοκινητάκι, η κούκλα γίνεται το μωρό του, το ίδιο το παιδί παριστάνει πότε τον γονιό και πότε το σκυλάκι. Το συμβολικό παιχνίδι ενισχύει τη φαντασία του και, παράλληλα, του επιτρέπει να αφομοιώσει ομαλά το πραγματικό.

4. Συντροφικό παιχνίδι (4-4 ½ ετών)

Από 4 έως 4 ½ χρόνων, το νήπιο παίζει με τα υπόλοιπα παιδιά, μοιράζεται παιχνίδια και συναισθήματα, χωρίς όμως κανόνες και ρόλους.

5. Συνεργατικό παιχνίδι

Μετά τα 4½ το παιδί αποκτά ικανότητες συμμετοχής σε δομημένα παιχνίδια. Αναλαμβάνει ρόλους, μοιράζεται αρμοδιότητες, μιμείται, ακολουθεί κανόνες, ανταλλάσσει συναισθήματα.

Φτάνοντας στην προσχολική ηλικία, το παιδί είναι έτοιμο να μοιραστεί το παιχνίδι με άλλα παιδιά. Παιχνίδια με απλούς κανόνες, επιτραπέζια, ομαδικά αθλήματα ή σκέτο κυνηγητό, είναι αυτά που τραβούν την προσοχή και το ενδιαφέρον του. Μέσω του παιχνιδιού και της συμμετοχής των παιδιών σε ομάδες συνομηλίκων, τα παιδιά αποκτούν τα εφόδια για ομαλή ένταξη σε όλα τα κοινωνικά πλαίσια. Διδάσκονται τους κανόνες για ομαλή συμβίωση, συνεργασία και συμμετοχή στα συναισθηματικά δρώμενα της ζωής. Τα παιδιά που έχουν επιδείξει ομαλή ένταξη σε ομάδες παιχνιδιού και έχουν αναπτύξει φιλίες, παρουσιάζουν καλύτερη ποιότητα ζωής στο μέλλον.

Φυσικά, συνεχίζουν τις κατασκευές, τις χειροτεχνίες, το «διάβασμα», το συμβολικό παιχνίδι. Κατά την προσχολική ηλικία, ο κόσμος του παιδιού διευρύνεται. Όχι μόνο γιατί αποκτά συνεχώς νέες γνώσεις για τον κόσμο γύρω του, αλλά και επειδή συμμετέχει πια ενεργά σε δραστηριότητες μέσα και έξω από το οικογενειακό πλαίσιο. Τώρα πια αναγνωρίζει τις δεξιότητές του και χαίρεται να τις χρησιμοποιεί και να τις επιδεικνύει.

Οι ελληνικές λέξεις «παιδί» και «παιχνίδι» έχουν την ίδια ρίζα. Ομοίως, και η λέξη «παιδεία». Το παιδί που δεν θα έχει την ευκαιρία να παίξει, θα παρουσιάσει, πιθανότατα, προβλήματα στην ανάπτυξή του. Το παιχνίδι είναι διαδικασία αγωγής, αναγκαία αυτο-εκπαίδευση.Αυτό που μπορούμε εμείς, ως γονείς, να κάνουμε, είναι να προσφέρουμε στα παιδιά μας την ευκαιρία να παίξουν, επενδύοντας ουσιαστικά στο μέλλον τους και συμβάλλοντας με τον καλύτερο τρόπο στη διαμόρφωση μιας υγιούς και αυτόνομης προσωπικότητας.

Δειτε επισης...

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την βελτιστοποίηση της πλοήγησής σας. Αποδοχή Διαβάστε περισσότερα

Πολιτική Προστασίας Δεδομένων & Cookies