Συναισθηματική διαπαιδαγώγηση για μικρούς και μεγάλους με 5 βήματα.
1. Επίγνωση συναισθημάτων
-Αναγνωρίζουμε πότε βιώνουμε ένα συναίσθημα, μπορούμε να το κατονομάσουμε και είμαστε ευαίσθητοι στην εκδήλωση των συναισθημάτων των άλλων.
-Οι δικές μας συναισθηματικές ανάγκες δεν είναι απαραίτητα και των άλλων.
-Τα ισχυρά συναισθήματα μπορούν να εκφραστούν αλλά και να ελεγχθούν.
-Κρατήστε ημερολόγιο των συναισθηματικών σας αντιδράσεων.
2. Εκδήλωση του συναισθήματος ως ευκαιρία για οικειότητα και καθοδήγηση
-Ένα παιδί χρειάζεται ακόμα περισσότερο τους γονείς του όταν νιώθει λυπημένο, θυμωμένο ή φοβισμένο.
-Τα αρνητικά συναισθήματα υποχωρούν μόνο όταν τα παιδιά μπορέσουν να μιλήσουν γι’ αυτά, όταν μπορέσουν να τα κατονομάσουν και να νιώσουν ότι τα καταλαβαίνουμε.
3. Προσεκτική ακρόαση και αναγνώριση των συναισθημάτων
-Χρησιμοποιούμε τα μάτια για να δούμε τις σωματικές ενδείξεις των συναισθημάτων που βιώνει.
-Επιστρατεύουμε τη φαντασία για να δούμε την κατάσταση από την οπτική γωνία του παιδιού.
-Χρησιμοποιούμε το λόγο για να επαναδιατυπώσουμε με ήρεμο, μη επικριτικό λόγο, αυτό που ακούμε.
-Αφήνουμε την καρδιά μας ελεύθερη και ανοιχτή για να νιώσει αυτό που νιώθει το παιδί.
-Την ίδια στιγμή και το παιδί διαβάζει τη δική σας γλώσσα του σώματος.
-Αφήστε τα παιδιά να βρουν τις δικές τους απαντήσεις.
-Αποφύγετε ερωτήσεις των οποίων ξέρετε τις απαντήσεις.
4. Βοήθεια στο παιδί προκειμένου να εκφράσει λεκτικά τα συναισθήματά του
-Χρησιμοποιήστε πολλούς χαρακτηρισμούς έτσι ώστε κάτι άμορφο, τρομακτικό και άβολο να μετατραπεί σε κάτι πιο συγκεκριμένο, με υπόσταση και όρια, και που αποτελεί φυσικό κομμάτι της ζωής μας.
-Η λεκτικοποίηση των συναισθημάτων μας αποτελεί το “ηρεμιστικό” στο νευρικό σύστημα.
-Έχετε κατά νου ότι τα συναισθήματα είναι συνήθως ανάμεικτα.
5. Καθορισμός ορίων και βοήθεια στην επίλυση προβλημάτων
-Θέτω όρια (το πρόβλημα συνήθως δεν είναι τα συναισθήματα αλλά η κακή συμπεριφορά που τα συνοδεύει).
-Καθορίζω τους στόχους (τι θα ήθελε να πετύχει το παιδί).
-Σκέφτομαι πιθανές λύσεις (ενθαρρύνετε το παιδί να επεξεργαστεί τις δικές του ιδέες).
-Εκτιμώ τις προτεινόμενες λύσεις (ενισχύουμε το ήθος των παιδιών).
-Βοηθώ το παιδί μου να διαλέξει μία λύση (σε περίπτωση αποτυχίας, βοηθήστε τα να δουν σε τι απέτυχαν).