Αρχική ΔιάφοραΣυνεντεύξεις Συζητάμε με τον Ευγένιο Τριβιζά, συγγραφέα

Συζητάμε με τον Ευγένιο Τριβιζά, συγγραφέα

από kmir

Η εξοικείωση των παιδιών με το διάβασμα και την λογοτεχνία, εκτός από την καλλιέργεια της φαντασίας, πιστεύετε ότι μπορεί να συμβάλει στην διαμόρφωση του χαρακτήρα τους και την ηθική τους διάπλαση;

Σε μια εποχή συγκρούσεως πολιτισμών, ευτελισμού των αξιών και της αμφισβήτησης των θεσμών, το καλό παιδικό βιβλίο είναι μια από τις ελάχιστες σανίδες σωτηρίας, γέφυρες επικοινωνίας και μοχλούς προόδου. Πέρα από την εκπαίδευση, που και αυτή όταν δεν λειτουργεί σωστά , αντί να δίνει φτερά, συνθλίβει με τη συσσώρευση γνώσεων το παιδί, έχουμε ανάγκη και από την παιδεία, που προσφέρει πλουσιοπάροχα το ποιοτικό βιβλίο.

Γιατί επιλέξατε να γράφετε ιστορίες αποκλειστικά για τα παιδιά; Με εξαίρεση τον Ερωτευμένο Πυροσβέστη και ίσως κατ’ εμέ και τη Φρουτοπία, τα υπόλοιπα έργα σας αφορούν μικρά παιδιά. Τι είναι αυτό που διαφοροποιεί την παιδική λογοτεχνία από την λογοτεχνία για ενήλικες;

Ίσως σας φανεί περίεργο, αλλά ένα σημαντικό ποσοστό του αναγνωστικού κοινού των βιβλίων μου, είναι ενήλικες. Θυμάμαι χαρακτηριστικά ότι σε μια εκδήλωση στον Ελευθερουδάκη, μια ηλικιωμένη κυρία μου ζήτησε να της γράψω μια αφιέρωση για τον «Δημήτρη που λατρεύει τα βιβλία σας». Όταν τη ρώτησα πόσο χρονών είναι ο Δημήτρης , μου απάντησε: «Σαρανταπέντε. Είναι γναθοχειρούργος». Η καλή παιδική λογοτεχνία είναι διηλικιακή. Την απολαμβάνουν δηλαδή, τόσο οι μικροί, όσο και οι μεγάλοι αναγνώστες.

Σε παλαιότερη συνέντευξή σας είχατε πει χαρακτηριστικά: «Μαθαίνουμε να υπηρετούμε την πραγματικότητα. Πρέπει να μάθουμε να την ξεπερνούμε».Κατά τη γνώμη σας ποιο είναι το πρόβλημα με την πραγματικότητά μας; Από τι πάσχει τελικά η κοινωνία μας;

Από πολλαπλές παρωπίδες.

Οι γονείς σήμερα προσπαθούν να συνδυάσουν την καριέρα με την οικογένεια. Το γεγονός αυτό έχει ως αποτέλεσμα να «παραμελούν» άθελά τους τα παιδιά. Πιστεύετε ότι μπορεί να βρεθεί η χρυσή τομή;

Πολλές φορές για να είμαστε σε θέση να προσφέρουμε στα παιδιά πλουσιοπάροχα διάφορα καταναλωτικά αγαθά, τα στερούμε από το σημαντικότερο αγαθό, την παρουσία μας. Πιο πολλές ώρες τη μέρα αντικρίζουν τα παιδιά οθόνες τηλεόρασης και κομπιούτερ, παρά τους γονείς τους. Τίποτα όμως δε μπορεί να αντικαταστήσει την ζεστασιά και την αίσθηση της ασφάλειας που προσφέρει η προσωπική επαφή και επικοινωνία. Συνεπώς, στόχος μας πρέπει να είναι η μεγιστοποίηση του ποιοτικού χρόνου που τους αφιερώνουμε. Και μην ξεχνάμε ότι τα διάφορα υποκατάστατα της πραγματικής στοργής, μπορεί να έχουν από αρνητικά ως καταστροφικά αποτελέσματα.

Πόσο σημαντικό είναι για εσάς, το θέατρο για τα παιδιά;

Για μένα το θέατρο είναι ζωή και παιχνίδι, ποίηση και μαγεία. Τα πιο αγαπημένα μου έργα και ίσως τα πιο σημαντικά είναι τα θεατρικά, όπως «οι ιππότες της τηγανιτής πατάτας» ή «τα γουρουνάκια κουμπαράδες».

Φέτος παρουσιάζονται στην Αθήνα 3 θεατρικά έργα σας: O «Πεταλουδόσαυρος», «Η Κούλα η κατσικούλα» και το «Πλατς μουτς». Θα ήθελα να μας πείτε λίγα λόγια για το κάθε έργο.

Στο θέατρο Ακάδημος, παίζεται το «Πλάτς Μουτς» με μουσική του Χρήστου Λεόντη και χορογραφίες της Μαριλένας Καββαδά. Πρόσφατες κοινωνιολογικές έρευνες αποφαίνονται ότι οι πριγκίπισσες των κλασσικών παραμυθιών δημιουργούν λανθασμένα πρότυπα, ενθαρρύνουν ανεκπλήρωτες προσδοκίες και επηρεάζουν αρνητικά το μέλλον των κοριτσιών. Στο «Πλάτς Μουτς» (τα συνθετικά προέρχονται από το πλατς –πλουτς και το ματσ-μουτς), η πριγκίπισσα Ρηνούλα σε αντίθεση με τις παραδοσιακές ηρωίδες που περιμένουν από κάποιο τρίτο την ολοκλήρωση, ξεφεύγει από προκαθορισμένους ρόλους, αποτινάσσει τα πριγκηπικά της προνόμια και επιλέγει να αυτοδιαχειριστεί την ευτυχία της με τρόπο απρόσμενο και ανατρεπτικό.

Το έργο το σκηνοθετεί ο Π. Σερεφίδης και το σκηνογραφεί η Λίνα Καρανικολάου, η οποία ντύνει με πρωτότυπα και εντυπωσιακά κοστούμια τον ρινόκερο που κατάπιε το ουράνιο τόξο, το πούμα που απαγγέλει που-ήματα και τα κουνέλια που χορεύουνε καν-καν.

Στο θέατρο Άλφα, η ομάδα Σκαραβαίοι παρουσιάζει το έργο «Η Κούλα η κατσικούλα και το κλεμμένο τραγούδι», σε σκηνοθεσία του Κ.Φαρμασώνη. Αφού σπαταλήσουν την κληρονομιά του πατέρα τους, δύο επηρμένα αδέλφια εκμεταλλεύονται τον μικρότερο βοσκό αδελφό τους, κλέβοντας και πουλώντας σε μια δισκογραφική εταιρεία, ένα τραγούδι που παίζει με την φλογέρα του στην αγαπημένη του κατσικούλα. Το τραγούδι γίνεται παγκόσμιο σουξέ. Όταν λύκοι επιτίθενται στο κοπάδι και ο καλοκάγαθος βοσκός ζητάει τη βοήθεια των αδελφών του για να σωθεί η τραυματισμένη του κατσικούλα, εκείνοι τον διώχνουν κακήν κακώς.

Δεν θα αργήσει όμως να έρθει η στιγμή της δικαίωσης. Το έργο με πολλά άσματα και ακόμα περισσότερα βελάσματα του Γ. Ψειμάδα, παρουσιάζεται υπό την αιγίδα του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας, με στόχο να εκτιμήσουν τα παιδιά την αξία των πνευματικών δικαιωμάτων.

Τέλος, στο θέατρο Βεάκη συνεχίζει για δεύτερη χρονιά τις παραστάσεις του ο «Πεταλουδόσαυρος», με μουσική του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα και σκηνοθεσία του Βασίλη Μυριανθόπουλου. Είναι η ιστορία ενός παράξενου πλάσματος με βαρύ σώμα δεινόσαυρου και πανέμορφα φτερά πεταλούδας, που δραπετεύει από ένα αρχοντικό σπίτι χωρίς παράθυρα και χωρίς καθρέφτες και ξεκινάει μια περιπετειώδης αναζήτηση του μυστικού της ύπαρξής του. Η παράσταση, η οποία χαρακτηρίστηκε ένας ύμνος στη διαφορετικότητα, έχει ενταχθεί στις εκδηλώσεις της πανευρωπαϊκής καμπάνιας «ΌΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ-ΟΛΟΙ ΙΣΟΙ, ΒΑΛΤΕ ΧΡΩΜΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΣΑΣ…»

Πώς καταφέρνετε να μην στερεύει ποτέ η φαντασία σας και η δημιουργικότητά σας;

Τα καταφέρνω χάρη σε έναν συνδυασμό διατροφής και άσκησης. Τρώω λουκουμάδες με μέλι από χρυσάνθεμα, πίνω βυσσινάδα με παγάκια από δροσοσταλίδες και παίζω ποδοσφαιροφώσφορο (ένα παιχνίδι που παίζεται το βράδυ με μια μπάλα που φωσφορίζει).

Κάποιο γράφουν για την προσωπική τους ευχαρίστηση. Κάποιοι για να βγάλουν χρήματα. Κάποιοι άλλοι για να προσφέρουν. Και κάποιοι άλλοι για να εκφραστούν. Εσείς για ποιο λόγο γράφετε;

Για να επικοινωνώ. 

Δειτε επισης...

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την βελτιστοποίηση της πλοήγησής σας. Αποδοχή Διαβάστε περισσότερα

Πολιτική Προστασίας Δεδομένων & Cookies