Αρχική Μωρό 0-2Ανάπτυξη Πρόωρα παιδιά: Τι πρέπει να γνωρίζετε

Πρόωρα παιδιά: Τι πρέπει να γνωρίζετε

από kmir

Τα διάφορα αναπτυξιακά στάδια και οι ηλικίες-κλειδί

Όσες πληροφορίες δίνονται εδώ αφορούν στην αναπτυξιακή/διορθωμένη ηλικία.

 

ΗΛΙΚΙΕΣ ΣΤΑΘΜΟΙ

ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

ΑΚΟΗ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ

ΟΠΤΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΟΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

/ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

3 μηνών

Σηκώνει  για λίγο το κεφαλάκι όταν είναι μπρούμυτα.

Όταν είναι ανάσκελα, πιέζει με τα πόδια του τα χέρια του εξεταστή.

 

Χαμογελάει όταν του χαμογελάσουμε.

Αναγνωρίζει το πρόσωπο της μητέρας.

Σταματάει το κλάμα όταν η μητέρα του το πάρει αγκαλιά ή του μιλήσει.

Βγάζει φωνούλες διαφορετικών συχνοτήτων.

Δίνει προσοχή στη μουσική.

Κοιτάζει προς τον ήχο.

Γελάει δυνατά.

Γραπώνει αντικείμενα.

Μεταφέρει τη ματιά του από το ένα αντικείμενο στο άλλο.

Επεξεργάζεται το καινούργιο περιβάλλον.

 

6 μηνών

Κάθεται με στήριξη.

Όταν είναι ανάσκελα κλοτσάει ζωηρά.

Γυρίζει από ανάσκελα-μπρούμυτα.

Ξεχωρίζει ξένα από γνωστά πρόσωπα.

Κρατάει κουτάλι.

Αντιδρά όταν του πάρουν το παιχνίδι που κρατάει.

Βάζει αντικείμενα στο στόμα.

Γυρίζει προς την πηγή του ήχου.

 

Σταματάει το κλάμα ή βγάζει φωνούλες όταν ακούει μουσική,

«μπαμπαλίζει».

Γυρίζει στο όνομά του.

Απλώνει το χέρι και πιάνει κοντινά του αντικείμενα.

 

Παίζει με αντικείμενα που παράγουν ήχους, χτυπώντας τα κ.λπ.

Ψάχνει για κάθε αντικείμενο που πέφτει.

9 μηνών

Μπουσουλάει.

Πιάνεται από τα έπιπλα και σηκώνεται.

 

Παίζει «κου-κου-τσα»

Απλώνει τα χέρια και ζητάει αγκαλιά.

Τρώει μόνο του μπισκότο.

 

Κοιτά τις εικόνες του βιβλίου για λίγο.

Λέει «μαμά», «μπαμπά» με νόημα.

Κουνάει το κεφάλι για να πει «όχι».

Ρίχνει αντικείμενα κάτω.

Ανώριμη λεπτή σύλληψη.

1 έτους

Στέκεται μόνο του όρθιο

Κάνει τα πρώτα του βήματα όταν το κρατάνε από το χέρι.

Παίζει με τον εαυτό του στον καθρέφτη.

Γνέφει «γεια σου».

Πίνει από κύπελλο.

Αναγνωρίζει αντικείμενα όταν τα ονομάσουμε.

Χρησιμοποιεί 3-4 λέξεις.

Ολοκληρωμένη λεπτή σύλληψη μεταξύ αντίχειρα και δείκτη.

Δείχνει με τον δείκτη.

 

18 μηνών

Περπατάει μόνο του (και προς τα πίσω).

Σκαρφαλώνει στα έπιπλα.

Ανεβαίνει σκάλες στηριζόμενο στο κάγκελο (σκαλί-σκαλί).

Δείχνει τα παπούτσια του.

Υπακούει σε απλές εντολές «δώσε μου αυτό».

Βγάζει παπούτσια και κάλτσες.

Χρησιμοποιεί 12 λέξεις.

Του αρέσουν τα βιβλία με εικόνες.

 

Μουντζουρώνει στο χαρτί.

Πετάει την μπάλα.

Φτιάχνει πύργο με 3-4 κύβους.

2 ετών

Πηδάει από ένα σκαλοπάτι.

Κλοτσάει μπάλα.

Καταλαβαίνει πότε είναι λερωμένη η πάνα του.

Ανοίγει την πόρτα.

Αναγνωρίζει τα μέρη του σώματος.

Βοηθάει να το ντύσουν και να το ξεντύσουν.

Παίζει παράλληλα με τα άλλα παιδιά

Ονοματίζει απλά αντικείμενα που του δείχνουμε.

Παρακολουθεί ιστορίες που του διαβάζουμε.

Χρησιμοποιεί λέξεις  με περισσότερες από 4 συλλαβές.

Φτιάχνει τρένο με 3 κύβους.

Ζωγραφίζει κάθετες και οριζόντιες γραμμές και κύκλους με καθοδήγηση.

3 ετών

Τρέχει.

Ανεβοκατεβαίνει σκάλες κρατώντας το κάγκελο (σκαλί-σκαλί).

Μπορεί να σταθεί στο ένα πόδι για λίγα δευτερόλεπτα.

 

Μένει στεγνό κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Παίζει συμβολικό παιχνίδι.

Τρώει μόνο του.

Λέει το όνομά του.

Παίζει  με άλλα παιδιά της ηλικίας του.

Ο λόγος του αρχίζει να γίνεται περιγραφικός.

Ορίζει τη χρήση απλών καθημερινών πραγμάτων.

Προσπαθεί να κόψει με το ψαλίδι.

Μετράει μέχρι το 4.

Γνωρίζει τις έννοιες «μικρό» και « μεγάλο».

4 ετών

Κάνει ποδήλατο με τρεις ρόδες.

Τρέχει και κλοτσάει μπάλα.

Ξέρει πόσο χρονών είναι.

Πλένει τα χέρια του και το πρόσωπό του με κάποια βοήθεια.

Χρησιμοποιεί 2 τουλάχιστον αντωνυμίες σωστά.

Γνωρίζει τα χρώματα.

Ζωγραφίζει ανθρώπους και αντιγράφει σχήματα.

Απαριθμεί μέχρι 10 αντικείμενα.

Κάνει συγκρίσεις μεγεθών.

5 ετών

Κάνει κουτσό.

Πηδάει μακριά.

Ντύνεται και ξεντύνεται μόνο του.

Επιλέγει φίλους για να παίξει.

Μπορεί να καταλάβει τα αντίθετα.

Μπορεί να περιγράψει από ποιο υλικό είναι φτιαγμένα απλά, καθημερινά πράγματα.

 

Αντιγράφει γράμματα.

Μετράει μέχρι το 20.

Μπορεί να επαναλάβει αριθμούς.

Ξέρει πόσα δάχτυλα έχει στα χέρια του.

6 ετών

Τρέχει στις σκάλες.

 

 

Έχει έναν «κολλητό φίλο»/μία «κολλητή φίλη».

Ξέρει πού μένει.

Μιλάει χρησιμοποιώντας πολυσύλλαβες (>10) λέξεις.

Καταλαβαίνει τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ των πραγμάτων.

Γράφει το όνομά του.

Ζωγραφίζει ανθρώπους και σπίτια με περισσότερες λεπτομέρειες.

Μπορεί να μετρήσει ανάποδα.

Ξέρει τις ημέρες της εβδομάδας.

7 ετών

Στέκεται στο ένα πόδι για 20 δευτερόλεπτα.

Κάνει ποδήλατο με ή χωρίς βοηθητικές ρόδες.

Μπορεί να δένει κόμπους.

Ξέρει πότε είναι τα γενέθλιά του.

Αναγνωρίζει τα περισσότερα κεφαλαία γράμματα της αλφαβήτου.

Μπορεί να επαναλαμβάνει και να απομνημονεύει μεγάλες προτάσεις.

Ανάπτυξη γραφής.

Μπορεί να προσδιορίσει το δεξί και το αριστερό μέρος του σώματός του.

Κατανοεί τη χρονική αλληλουχία.

8 ετών

Παίζει σχοινάκι.

Μπορεί να λουστεί και να κάνει μπάνιο μόνος του, χωρίς βοήθεια.

Ξέρει ακριβώς την ημερομηνία γέννησής του.

Ώριμος λόγος.

Μπορεί να ομαδοποιεί αντικείμενα με βάση τις ομοιότητες και τις διαφορές τους.

Ανάπτυξη γραπτού λόγου.

Ανάπτυξη κρίσης.

Εισαγωγή στις μαθηματικές πράξεις και στην προπαίδεια.

Προσοχή: Οι παραπάνω αναπτυξιακοί σταθμοί είναι κατά προσέγγιση, και τα ηλικιακά όρια δεν ισχύουν απόλυτα για όλα τα παιδιά. Ένα παιδί που δεν έχει ακόμα κατακτήσει τους σταθμούς που αντιστοιχούν στην ηλικία του δεν έχει απαραίτητα κάποιο αναπτυξιακό πρόβλημα, αλλά χρειάζεται αξιολόγηση η οποία μπορεί να γίνει μόνο από τον ειδικό παιδίατρο-αναπτυξιολόγο.

Επιπλέον, έχετε κατά νου ότι είναι πιο δύσκολο για τα παιδιά να συγκεντρωθούν όταν υπάρχει θόρυβος. Οι ειδικοί συστήνουν όχι περισσότερο από μισή ώρα τηλεόραση την ημέρα, εννοώντας και τα DVDs ή videos.  Βρείτε καθημερινά λίγο χρόνο για να καθίσετε ήρεμα με το παιδί σας, να παίξετε ήσυχα και να μιλήσετε χωρίς περιβάλλοντες θορύβους.

Επίσης, τα πολλά και έντονα χρώματα δεν βοηθούν. Όταν παίζετε με το μωρό σας ή το μικρό παιδί σας στο πάτωμα, ένα άσπρο σεντόνι ή ένα απλό μονόχρωμο χαλάκι θα το βοηθήσει περισσότερο να εστιάσει την προσοχή του στα αντικείμενα, στις εικόνες και στα παιχνίδια που προάγουν την ανάπτυξή του. Η αλληλεπίδραση παιδιού-γονέα είναι η πιο σημαντική όλων των δραστηριοτήτων.

Δειτε επισης...

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την βελτιστοποίηση της πλοήγησής σας. Αποδοχή Διαβάστε περισσότερα

Πολιτική Προστασίας Δεδομένων & Cookies