Αρχική Παιδί 2-6Ανάπτυξη Η ανάπτυξη από τη γέννηση μέχρι 8 ετών

Η ανάπτυξη από τη γέννηση μέχρι 8 ετών

από kmir

Η ανάπτυξη του παιδιού από τη γέννηση μέχρι τα 8 χρόνια Ένα παιδί που δεν έχει ακόμα κατακτήσει τους σταθμούς που αντιστοιχούν στην ηλικία του, δεν έχει απαραίτητα κάποιο αναπτυξιακό πρόβλημα αλλά χρειάζεται αξιολόγηση η οποία μπορεί να γίνει μόνο από τον ειδικό παιδίατρο-αναπτυξιολόγο.

 

Της Κωνσταντίνας Γκόλτσιου, παιδίατρου-αναπτυξιολόγου

Προσοχή! Οι παρακάτω αναπτυξιακοί σταθμοί είναι κατά προσέγγιση και τα ηλικιακά όρια δεν ισχύουν απόλυτα για  όλα τα παιδιά. 

ΗΛΙΚΙΕΣ ΣΤΑΘΜΟΙ

ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

ΑΚΟΗ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ

ΟΠΤΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΟΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ/ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

3 μηνών

Σηκώνει  για λίγο το κεφαλάκι όταν είναι μπρούμυτα

Όταν είναι ανάσκελα, πιέζει με τα πόδια του τα χέρια του εξεταστή

Χαμογελά όταν του χαμογελάσουμε

Αναγνωρίζει το πρόσωπο της μητέρας

Σταματά το κλάμα όταν η μητέρα του το πάρει αγκαλιά ή του μιλήσει

Βγάζει φωνούλες διαφορετικών συχνοτήτων

Δίνει προσοχή στη μουσική

Κοιτάζει προς τον ήχο

Γελά δυνατά

Γραπώνει αντικείμενα

Μεταφέρει τη ματιά του από το ένα αντικείμενο στο άλλο

Επεξεργάζεται το καινούριο περιβάλλον

6 μηνών

Κάθεται με στήριξη

Όταν είναι ανάσκελα κλωτσά ζωηρά

Γυρίζει από ανάσκελα-μπρούμυτα

Ξεχωρίζει ξένα από γνωστά πρόσωπα

Κρατάει κουτάλι

Αντιδρά όταν του πάρουν το παιχνίδι που κρατά

Βάζει αντικείμενα στο στόμα

Γυρίζει προς την πηγή του ήχου

Σταματά το κλάμα ή βγάζει φωνούλες όταν ακούει μουσική

‘μπαμπαλίζει’

Γυρίζει στο όνομα του

Απλώνει το χέρι και πιάνει κοντινά του αντικείμενα

Παίζει με αντικείμενα που παράγουν ήχους, κτυπώντας τα κτλ

Ψάχνει για αντικείμενο που πέφτει

9 μηνών

Μπουσουλάει

Πιάνεται από τα έπιπλα και σηκώνεται

Παίζει ‘κουκου-τσα’

Απλώνει τα χέρια και ζητά αγκαλιά

Τρώει μόνο του μπισκότο

Κοιτά τις εικόνες του βιβλίου για λίγο

Λέει «μαμά’, μπαμπά με νόημα

Κουνά το κεφάλι για «όχι»

Ρίχνει αντικείμενα κάτω

Ανώριμη λεπτή σύλληψη

Ενός έτους

Στέκεται μόνο του όρθιο

Κάνει τα πρώτα του βήματα όταν το κρατούν από το χέρι

Παίζει με τον εαυτό του στον καθρέπτη

Γνέφει «γεια σου»

Πίνει από κύπελλο

Αναγνωρίζει αντικείμενα όταν τα ονομάσουμε

Χρησιμοποιεί 3-4 λέξεις

Ολοκληρωμένη λεπτή σύλληψη μεταξύ αντίχειρα και δείκτη

Δείχνει με τον δείκτη

18 μηνών

Περπατά μόνο του

(και προς τα πίσω)

Σκαρφαλώνει στα έπιπλα

Ανεβαίνει σκάλες στηριζόμενο στο κάγκελο (σκαλί-σκαλί)

Δείχνει τα παπούτσια του

Υπακούει σε απλές εντολές «δώσε μου αυτό»

Βγάζει παπούτσια και κάλτσες

Χρησιμοποιεί 12 λέξεις

Του αρέσουν τα βιβλία με εικόνες

Μουτζουρώνει στο χαρτί

Πετά τη μπάλα

Φτιάχνει πύργο με 3-4 κύβους

2 ετών

Πηδά από ένα σκαλοπάτι

Κλωτσάει μπάλα

Καταλαβαίνει πότε είναι λερωμένη η πάνα του

Ανοίγει την πόρτα

Αναγνωρίζει τα μέρη του σώματος

Βοηθά να το ντύσουν και να το ξεντύσουν

Παίζει παράλληλα με τα άλλα παιδιά

Ονοματίζει απλά αντικείμενα που του δείχνουμε

Παρακολουθεί ιστορίες που του διαβάζουμε

Χρησιμοποιεί φράσεις  με περισσότερες από 4 συλλαβές

Φτιάχνει τρένο με 3 κύβους

Ζωγραφίζεις κάθετες και οριζόντιες γραμμές και κύκλους με καθοδήγηση

3 ετών

Τρέχει

Ανεβοκατεβαίνει σκάλες κρατώντας το κάγκελο (σκαλί-σκαλί)

Μπορεί να σταθεί στο ένα πόδι για λίγα δευτερόλεπτα

Μένει στεγνό κατά τη διάρκεια της ημέρας

Παίζει συμβολικό παιχνίδι

Τρώει μόνο του

Λέει το όνομά του

Παίζει  με άλλα παιδιά της ηλικίας του

Ο λόγος του αρχίζει να γίνεται περιγραφικός

Ορίζει τη χρήση απλών καθημερινών πραγμάτων

Προσπαθεί να κόψει με το ψαλίδι

Μετρά μέχρι το 4

Γνωρίζει τις έννοιες «μικρό» και « μεγάλο»

4 ετών

Κάνει ποδήλατο με τρεις ρόδες

Τρέχει και κλωτσά μπάλα

Ξέρει πόσο χρονών είναι

Πλένει τα χέρια του και το πρόσωπό του με κάποια βοήθεια

Χρησιμοποιεί 2 τουλάχιστον αντωνυμίες σωστά

Γνωρίζει τα χρώματα

Ζωγραφίζει ανθρώπους και αντιγράφει σχήματα

Απαριθμεί μέχρι 10 αντικείμενα

Κάνει συγκρίσεις μεγεθών

5 ετών

Κάνει κουτσό

Πηδάει μακριά

Ντύνεται και ξεντύνεται μόνο του

Επιλέγει φίλους για να παίξει

Μπορεί να καταλάβει τα αντίθετα

Μπορεί να περιγράψει από ποιο υλικό είναι φτιαγμένα απλά καθημερινά πράγματα

Αντιγράφει γράμματα

Μετρά μέχρι το 20

Μπορεί να επαναλάβει αριθμούς

Ξέρει πόσα δάκτυλα έχει στα χέρια του

6 ετών

Τρέχει στις σκάλες

Έχει έναν «κολλητό φίλο»/μία «κολλητή φίλη»

Ξέρει πού μένει

Μιλά σε πολυσύλλαβες (>10) προτάσεις

Καταλαβαίνει ομοιότητες και διαφορές μεταξύ πραγμάτων

Γράφει το όνομά του

Ζωγραφίζει ανθρώπους και σπίτια με περισσότερες λεπτομέρειες

Μπορεί να μετρήσει ανάποδα

Ξέρει τις ημέρες της εβδομάδας

7 ετών

Στέκεται στο ένα πόδι για 20 δευτερόλεπτα

Κάνει ποδήλατο με ή χωρίς βοηθητικές

Μπορεί να δένει κόμπους

Ξέρει πότε είναι τα γενέθλιά του

Αναγνωρίζει τα περισσότερα κεφαλαία γράμματα της αλφαβήτου

Μπορεί να επαναλαμβάνει και να απομνημονεύει μεγάλες προτάσεις

Ανάπτυξη γραφής

Μπορεί να προσδιορίσει δεξί και αριστερό μέρος του σώματος

Κατανοεί χρονική αλληλουχία

8 ετών

Παίζει σχοινάκι

Μπορεί να λουστεί και να κάνει μπάνιο μόνος του, χωρίς βοήθεια

Ξέρει ακριβώς την ημερομηνία γέννησής του

Ώριμος λόγος

Μπορεί να ομαδοποιεί αντικείμενα με βάση ομοιότητες και διαφορές

Ανάπτυξη γραπτού λόγου

Ανάπτυξη κρίσης

Εισαγωγή στις μαθηματικές πράξεις και στην προπαίδεια

Δειτε επισης...

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την βελτιστοποίηση της πλοήγησής σας. Αποδοχή Διαβάστε περισσότερα

Πολιτική Προστασίας Δεδομένων & Cookies