Αρχική Slider Ζάχαρη: ο απαγορευμένος…υδατάνθρακας

Ζάχαρη: ο απαγορευμένος…υδατάνθρακας

από kmir

Γιατί πρέπει να την αποφεύγουν παιδιά και μωρά;

Η ζάχαρη έχει κατηγορηθεί ιδιαίτερα για τις επιβλαβείς επιδράσεις που μπορεί να έχει στα παιδιά και τα μωρά.

  • Τα κύρια αποτελέσματα των ερευνών δείχνουν ότι η ζάχαρη είναι κύριος παράγοντας ανάπτυξης τερηδόνας ακόμα και σε μικρά παιδιά. Σημασία δεν έχει μόνο η ποσότητα, αλλά και πόσες φορές την ημέρα καταναλώνει τροφές πλούσιες σε ζάχαρη, καθώς έτσι αυξάνεται ο χρόνος έκθεσης των δοντιών στην ζάχαρη.
  • Επιπλέον, η κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν ζάχαρη σχετίζεται με την ανάπτυξη παχυσαρκίας. Η ζάχαρη έχει την ίδια ποσότητα θερμίδων με τους άλλους υδατάνθρακες, όμως επειδή όσο περισσότερη ζάχαρη έχει ένα τρόφιμο τόσο πιο νόστιμο είναι, συνήθως τα τυποποιημένα τρόφιμα περιέχουν ζάχαρη σε μεγάλες ποσότητες, άρα και αρκετές θερμίδες. Τα τρόφιμα αυτά, επίσης, δεν περιέχουν αξιόλογες ποσότητες άλλων σημαντικών θρεπτικών συστατικών (πρωτεΐνες, βιταμίνες), με αποτέλεσμα τα παιδιά να μην χορταίνουν αρκετά και να ζητούν μεγαλύτερη ποσότητα. Η διαφορά της ζάχαρης με τους υπόλοιπους απλούς υδατάνθρακες (τα φρούτα και τα γαλακτοκομικά) έγκειται σε αυτό ακριβώς το σημείο. Τα φρούτα και τα γαλακτοκομικά παρόλο που περιέχουν απλούς υδατάνθρακες περιέχουν επίσης και βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία (και πρωτεΐνη τα γαλακτοκομικά), με αποτέλεσμα να εξισορροπούνται οι αρνητικές επιδράσεις των απλών υδατανθράκων που περιέχουν και να αποτελούν, τελικά, εξαιρετικά τρόφιμα.
  • Η ζάχαρη έχει επίσης σχετιστεί με εμφάνιση υπερδραστηριότητας και επιθετικότητας στα παιδιά, αν και οι διάφορες μελέτες έχουν αντικρουόμενα αποτελέσματα.
  • Τα μωρά που καταναλώνουν ζάχαρη μπορεί να εμφανίζουν αυξημένο βάρος, να πεινούν πολύ συχνά, να έχουν δυσκολία στον ύπνο, να είναι ευερέθιστα και ίσως να εμφανίσουν και αλλεργίες.

Οι συστάσεις ορίζουν ότι τα μωρά δεν επιτρέπεται να καταναλώνουν ζάχαρη τουλάχιστον μέχρι τη συμπλήρωση του 1ου έτους. Εξάλλου, το μητρικό γάλα που καταναλώνει το μωρό έως τον 6ο μήνα, καθώς και τα φρούτα, τα λαχανικά και οι κρέμες από τον 6ο και μετά, περιέχουν αρκετούς απλούς υδατάνθρακες για να καλύψουν τόσο τις απαιτήσεις τους σε θρεπτικά συστατικά όσο και την έμφυτη αρέσκεια σε γλυκές γεύσεις.

Πού βρίσκεται η ζάχαρη που καταναλώνουν τα μωρά;

Τα μωρά προτιμούν από την πρώτη μέρα της γέννησής τους τη γλυκιά γεύση, και το μητρικό γάλα περιέχει 5-9% λακτόζη (μια μορφή απλού υδατάνθρακα). Αυτό, όμως, δεν σημαίνει πως όταν τα παιδιά σταματήσουν τον θηλασμό θα πρέπει να τους δίνουμε ζάχαρη προκειμένου να καλύψουμε την ανάγκη τους για γλυκιά γεύση. Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, τα τρόφιμα που περιέχονται σε μια ισορροπημένη βρεφική διατροφή καλύπτουν ακόμα και τις γευστικές απαιτήσεις τους.

Δυστυχώς όμως, η βιομηχανοποίηση των τροφίμων έχει ως αποτέλεσμα τα μωρά να καταναλώνουν ζάχαρη σε «κρυμμένη μορφή», με αποτέλεσμα όχι μόνο να επηρεάζεται η υγεία τους, αλλά να δημιουργείται και μια μορφή εθισμού στα γλυκά, και μάλιστα χωρίς η αιτία να είναι εμφανής. Αρκετά τυποποιημένα γάλατα, ακόμα και 1ης βρεφικής ηλικίας, μπορεί να περιέχουν κρυμμένη ζάχαρη, προκειμένου η γεύση τους να είναι περισσότερο αρεστή στο μωρό. Επίσης, οι συσκευασμένες έτοιμες παιδικές τροφές είναι πιθανό να περιέχουν ζάχαρη ή υποκατάστατα ζάχαρης, όπως και οι έτοιμες κρέμες, φρουτόκρεμες και μπισκοτόκρεμες. Ζάχαρη περιέχουν και τα περισσότερα παιδικά γιαουρτάκια που συχνά δίνονται και στα μωρά, καθώς και χυμοί φρούτων που αναγράφουν στην ετικέτα «νέκταρ» ή «φρουτοποτό».

Προκειμένου οι γονείς να αποφύγουν την άσκοπη πρόσληψη ζάχαρης από το μωρό τους, θα πρέπει να ελέγχουν τις ετικέτες των συσκευασμένων τροφίμων που αγοράζουν, και ιδανικά να φροντίζουν ώστε τα μωρά τους να καταναλώνουν όσο το δυνατόν λιγότερα βιομηχανοποιημένα τρόφιμα και όσο το δυνατόν περισσότερα σπιτικά φαγητά. Όσον αφορά τις ετικέτες, το σημαντικό είναι να γνωρίζετε ότι τα συστατικά που αναγράφονται πρώτα είναι και αυτά που βρίσκονται σε μεγαλύτερη ποσότητα στο τρόφιμο. Αν, λοιπόν, η λέξη «ζάχαρη» περιλαμβάνεται στα πρώτα 3 συστατικά του τροφίμου, σίγουρα το τρόφιμο αυτό περιέχει αρκετή ζάχαρη.

Δυστυχώς αυτό που εμείς εννοούμε ζάχαρη, για τη βιομηχανία τροφίμων έχει πολλές και διαφορετικές ονομασίες. Έτσι, στην ετικέτα μπορεί να μην διαβάσετε τη λέξη «ζάχαρη», αλλά «σιρόπι καλαμποκιού», «δεξτρόζη», «φρουκτόζη», «μελάσα», «μαλτοδεξτρίνη», «σουκρόζη», «σιρόπι βύνης». Οι ιδιότητες όλων αυτών των συστατικών είναι ίδιες με της απλής ζάχαρης και, επομένως, είναι καλό να αποφεύγεται η κατανάλωσή τους από μωρά και παιδιά.

Η συμβουλή μας: Αντί να δώσετε στο μωρό σας τροφές που περιέχουν απλή ζάχαρη, μπορείτε να καλύψετε την ανάγκη του για γλυκιά γεύση με πιο φυσικούς τρόπους. Τα φρούτα είτε ωμά είτε σε φρουτόκρεμα ή φυσικό χυμό είναι η καλύτερη επιλογή, καθώς περιέχουν φυσικά σάκχαρα και πολλές βιταμίνες. Μετά τον 12ο μήνα μπορείτε να προσθέσετε στη διατροφή του και το μέλι.

Δειτε επισης...

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την βελτιστοποίηση της πλοήγησής σας. Αποδοχή Διαβάστε περισσότερα

Πολιτική Προστασίας Δεδομένων & Cookies