familylife.gr
Οι σωστές ποσότητες φαγητού για τα παιδιά

Ποιες είναι οι σωστές ποσότητες φαγητού για τα μικρά παιδιά;Υπάρχουν κατάλληλες ποσότητες φαγητού για τα μικρά παιδιά; Να του βάλω φαγητό σε μεγάλο ή σε μικρό πιάτο; Να το πιέσω να φάει ή να το αφήσω ελεύθερο;

Αυτά είναι μερικά μόνο από τα ερωτήματα που απασχολούν τις μαμάδες. Ας δούμε τις απαντήσεις τους.

 

Της Νίκης Τζουγανάκη, Διαιτολόγου-Διατροφολόγου

Το πιο σημαντικό που χρειάζεται να σημειωθεί είναι ότι δεν υπάρχουν κανόνες και συγκεκριμένες οδηγίες που να αφορούν ολόκληρες ηλικιακές ομάδες. Κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει τις αποκλειστικά δικές του ανάγκες. Σημασία έχει να του δώσετε την ευχέρεια να εκφράζεται ελεύθερα ως προς αυτές και να μάθει να τις σέβεται απόλυτα. Ας μην ξεχνάμε ότι υπάρχει ένας έμφυτος μηχανισμός σε κάθε άνθρωπο που λειτουργεί από την ώρα που γεννιέται. Είναι ο μηχανισμός πείνας και κορεσμού που ευθύνεται για το πρώτο κλάμα του πεινασμένου σας βρέφους. Ας θυμηθούμε ακόμα τις απεγνωσμένες προσπάθειες μαμάδων και συγγενών να ταΐσουν το βρέφος μετά την πρώτη του απομάκρυνση από την πηγή της τροφής! Αν υπάρχει κάποιος που έχει καταφέρει να του δώσει έστω και μία γουλιά ή μπουκιά παραπάνω από εκείνο που χρειαζόταν διεκδικεί την πρώτη και τελευταία, μάλλον, θέση στον πλανήτη!

Η υπενθύμιση αυτή λειτουργεί σαν απόδειξη της ύπαρξης του μηχανισμού, έτσι ώστε να του επιτρέψουμε να συνοδεύσει το παιδί μας για όλη του τη ζωή και να το απαλλάξει από προβληματισμούς για το τι, πότε και πόσο πρέπει να φάει. Ο ανθρώπινος οργανισμός είναι ένα μοναδικό, ιδιοφυές μηχάνημα που έχει τους δικούς του αμυντικούς μηχανισμούς και δεν έχει ανάγκη να παρεμβαλλόμαστε εμείς με τις γνώσεις μας σε εκείνο.

Παρέχετε στο παιδάκι σας λοιπόν επαρκή τροφή καλής ποιότητας ανά τακτά χρονικά διαστήματα μέσα στη μέρα και αφήστε το να επιλέξει πότε θα σταματήσει να τρώει. Αν το αφήσετε ελεύθερο θα διαπιστώσετε ότι από μέρα σε μέρα θα διαφέρουν ιδιαίτερα οι ποσότητες που θα καταναλώνει. Αυτό συμβαίνει σε όλους μας, γιατί να μας ανησυχεί όταν συμβαίνει στο παιδί μας; Στο τέλος της εβδομάδας ο μέσος όρος των θερμίδων που θα έχει καταναλώσει θα είναι ο κατάλληλος. Άλλωστε οι ανάγκες καθορίζονται και από τη δραστηριότητα που αποκλείεται να είναι απόλυτα ίδια ανάμεσα σε δύο διαφορετικές μέρες. Καλό είναι βέβαια να είναι έντονη σε καθημερινή βάση.

Εκπαιδεύστε, λοιπόν, το παιδί σας να τρώει σωστά παρέχοντας το κατάλληλο πρότυπο, τα παιδιά είναι οι καλύτεροι μιμητές άλλωστε. Εισάγετε τις νέες τροφές στο διαιτολόγιο του με υπομονή και επιμονή, χωρίς όμως πίεση. Καθορίστε σχετικά σταθερές ώρες κύριων γευμάτων ώστε να προγραμματιστεί και το παιδάκι σας. Παρέχετε εσείς τον καμβά και τις τέμπερες. Αφήστε το παιδί σας να ολοκληρώσει τον πίνακα της διατροφής του με τα χρώματα και τα σχέδια που εκείνο θα επιλέξει!

Και μερικές συμβουλές γενικού περιεχομένου

Όταν το παιδάκι σας συμπληρώσει το πρώτο του έτος φτάνει η ώρα να εισάγουμε το πλήρες αγελαδινό γάλα. Όσο η ποσότητα των άλλων τροφών αυξάνεται, η ποσότητα του γάλακτος μειώνεται στα παιδιά 2-3 ετών. Σταδιακά, το πρόγραμμα διατροφής του παιδιού αρχίζει να μοιάζει με της υπόλοιπης οικογένειας. Έχει δηλαδή τρία κύρια γεύματα και τουλάχιστον δύο ενδιάμεσα θρεπτικά μικρά γεύματα. Χρησιμοποιούνται επίσης φρέσκοι χυμοί φρούτων καθημερινά, οι οποίοι είναι καλό να αραιώνονται με νερό. Μεγαλώνοντας το παιδί, η ποικιλία των τροφών αυξάνεται δραστικά και σημαντικό είναι να προσέχετε το θρεπτικό τους περιεχόμενο. Μία πλούσια διατροφή σε φρούτα, λαχανικά, πλήρη δημητριακά, άπαχα κρέατα και γαλακτοκομικά προϊόντα θα φροντίσει για την υγεία του παιδιού σας για όλη του τη ζωή.

Το σημαντικό κομμάτι όσον αφορά στις ποσότητες είναι να λαμβάνει 3 μερίδες γαλακτοκομικών προϊόντων καθημερινά. Μην ξεχνάτε ότι τώρα τοποθετούνται οι βάσεις για το μέλλον του και σωματικά, αλλά και εγκεφαλικά. Το σώμα έχει μνήμη, αλλά και το παιδί που μαθαίνει από μικρό να τρέφεται υγιεινά υποσυνείδητα το θυμάται πάντα και το εφαρμόζει.

 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση