familylife.gr
Ζωηρά παιδιά ή αφηρημένα;
Ευρετήριο Άρθρου
Ζωηρά παιδιά ή αφηρημένα;
Σελίδα 2
Όλες οι Σελίδες

eleimatiki-prosoxiΑν το παιδί σας είναι ζωηρό, δεν σημαίνει ότι πάσχει από διαταραχή ελλειμματικής προσοχής. Αν όμως είναι και λίγο αφηρημένο, δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί στο σχολείο και επικρατεί η απόλυτη ακαταστασία γύρω του,

τότε μάλλον θα πρέπει να το ψάξετε λίγο παραπάνω.

Της Αθανασιάδη Χριστίνας, λογοθεραπεύτριας, και της Μαρίας Πλατή, ψυχολόγου-παιδαγωγού

Τα παιδιά στην προσπάθειά τους να εξερευνήσουν το περιβάλλον και να ανταποκριθούν στην πληθώρα των ερεθισμάτων που δέχονται, πολλές φορές εκδηλώνουν έντονη ενεργητικότητα και αυξημένη κινητική δραστηριότητα. Μεταπηδούν από τη μια δραστηριότητα στην άλλη και συμπεριφέρονται με παρορμητισμό και ανυπομονησία, κάτι που είναι φυσιολογικό, και μάλιστα χαρακτηρίζει ιδιαίτερα τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας.

Τι είναι η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής;

Ορισμέ να παιδιά, ωστόσο, εμφανίζουν αυτά τα χαρακτηριστικά πολύ πιο έντονα σε σχέση με τους συνομήλικούς τους. Δεν καταφέρνουν να διατηρήσουν την προσοχή τους και το ενδιαφέρον τους στη δραστηριότητα με την οποία ασχολούνται, και πολλές φορές παρουσιάζουν αντιδραστική συμπεριφορά και έλλειψη συνεργατικής διάθεσης. Γενικά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτά τα παιδιά, αν και έχουν φυσιολογική νοημοσύνη, δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του σχολικού και ευρύτερα του κοινωνικού περιβάλλοντος, και δεν συμπεριφέρονται με τρόπο ανάλογο με το αναπτυξιακό τους επίπεδο. Με την πάροδο του χρόνου και με την αύξηση των απαιτήσεων, αυτά τα παιδιά θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες σε μαθησιακό και κοινωνικο-συναισθηματικό επίπεδο. Είναι αυτά τα παιδιά που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στους κανόνες του σχολικού πλαισίου, αλλά και του ευρύτερου οικογενειακού και κοινωνικού περιβάλλοντος, με αποτέλεσμα να χαρακτηρίζονται ως κακοί μαθητές και να δέχονται επιπλήξεις και τιμωρίες από τους γονείς. Τελικά, αυτά τα παιδιά θα χρειαστούν κάποια μορφή θεραπευτικής παρέμβασης.

Ενδείξεις που πρέπει να σας προβληματίσουν

Τα γενικά χαρακτηριστικά αυτής της διαταραχής είναι:

Η δυσκολία συγκέντρωσης και διατήρησης της προσοχής, όταν τα παιδιά πρόκειται να εκτελέσουν μια δραστηριότητα που δεν παρουσιάζει γι' αυτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η προσοχή τους διασπάται εύκολα όχι μόνο από εξωτερικά ερεθίσματα, αλλά και από τις σκέψεις τους.

Η έλλειψη υπομονής και επιμονής, που οδηγεί αυτά τα παιδιά να απογοητεύονται και να εγκαταλείπουν με την παραμικρή δυσκολία την προσπάθεια που κάνουν.

Η έλλειψη οργάνωσης του χώρου και του χρόνου: αυτό σημαίνει ότι ξεχνούν και χάνουν πράγματα, έχουν ακατάστατο τον προσωπικό τους χώρο και τη σχολική τους τσάντα, αδυνατούν να ανταποκριθούν στο χρονικό πρόγραμμα, με αποτέλεσμα να είναι διαρκώς καθυστερημένα στις δραστηριότητες που έχουν αναλάβει.

Ο παρορμητισμός: μιλούν και ενεργούν αυθόρμητα, προτού καν προλάβουν να σκεφτούν.

Η άμεση ικανοποίηση των επιθυμιών τους: με άλλα λόγια, απαιτούν «να γίνεται το δικό τους» τη στιγμή που το θέλουν.

Η ερειστικότητα: εξαιτίας αυτής της κατάστασης διαπληκτίζονται και καβγαδίζουν με τους γονείς και τους συνομήλικούς τους, και συνακόλουθα οδηγούνται, πολλές φορές, στην περιθωριοποίηση.

Προβλήματα που πάνε... πακέτο

Από τα βασικότερα προβλήματα των παιδιών που εμφανίζουν διαταραχή ελλειμματικής προσοχής είναι το πρόβλημα του λόγου και της ομιλίας, το οποίο είναι η πρώτη ανησυχητική ένδειξη, αλλά και η πρώτη αιτία για την οποία απευθύνονται οι γονείς στον ειδικό. Τα παιδιά με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής παρουσιάζουν καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου και, εν συνεχεία, δυσκολίες στην άρθρωση και στη σύνταξη. Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ένα ακόμα στοιχείο που προστίθεται στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής, και έχουν να κάνουν με τον τρόπο που είναι οργανωμένο το σχολικό πρόγραμμα και η διαδικασία της μάθησης στην τάξη.



 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση






Διαφήμιση