familylife.gr
Μουσικοκινητική αγωγή Ορφ για προνήπια
Ευρετήριο Άρθρου
Μουσικοκινητική αγωγή Ορφ για προνήπια
Σελίδα 2
Όλες οι Σελίδες

polytexnoΗ μουσική ηρεμεί τα παιδιά και τους προσφέρει ψυχική γαλήνη. Πριν ξεκινήσει το παιδί σας κάποιο μουσικό όργανο, σας προτείνουμε να πειραματιστεί με ένα πρωτοποριακό σύστημα για παιδιά προσχολικής ηλικίας,

που συνδυάζει τη μουσική με την ομιλία, την κίνηση, το τραγούδι, και αφήνει τη φαντασία του μικρού επίδοξου μουσικού να καλπάσει...

Της Μαργαρίτας Παπακώστα, Μουσικοπαιδαγωγού – Εμψυχώτριας θεατρικού παιχνιδιού & υπεύθυνης χώρου παιδικής καλλιτεχνικής αγωγής «Το Πολύτεχνο»

Ο Ορφ έδωσε ιδιαίτερη σημασία στη διδασκαλία της μουσικής, μέσω του παιχνιδιού και της βιωματικής εμπειρίας. Η παγκόσμια απήχηση που γνώρισε το σύστημα Ορφ οφείλεται στο γεγονός ότι χρησιμοποιεί το δημιουργικό παιχνίδι ως αναπόσπαστο μέσο-στοιχείο της μουσικής μάθησης. Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά βιώνουν εμπειρικά τις μουσικές έννοιες μέσα από τον λόγο, την κίνηση, το τραγούδι, τη χρήση μουσικών οργάνων, τον αυτοσχεδιασμό. Η βιωματική εμπειρία έχει στόχο να ενεργοποιήσει τον γνωστικό, συναισθηματικό και ψυχοκινητικό κόσμο των παιδιών και όχι να παραγάγει στείρα γνώση. Οι δραστηριότητες αυτές αφορούν παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, και συνδυάζουν τη δημιουργική χρήση λόγου με την κίνηση, τα μουσικά όργανα , τα τραγούδια και/ή την ακρόαση.

Ο λόγος

Ο Ορφ εστίασε στον λόγο, γιατί πίστευε ότι το σταδιακό πέρασμα από τα λεκτικά σχήματα στα μουσικά όργανα είναι η πιο αβίαστη και φυσική διαδοχή ολοκληρωμένων μουσικών εμπειριών. Αυτό το ταξίδι στο λεκτικό βασίλειο των παιδιών, πέρα από τη σωστή χρήση του προφορικού λόγου, προσφέρει απεριόριστες δυνατότητες για μουσικούς και ρυθμικούς πειραματισμούς-αυτοσχεδιασμούς.

Η κίνηση

Τα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία επιδίδονται αυθόρμητα σε κινητικές δραστηριότητες με όλο τους το σώμα ή με κάποια μέλη του. Αυτές οι κινήσεις, που συχνά έχουν και ηχηρό αποτέλεσμα (παλαμάκια, χτυπήματα ποδιών, επιφωνήματα), μοιάζουν σαν ανεπιτήδευτο παιχνίδι. Ωστόσο, μπορούν να αποτελέσουν έναυσμα για την αρχή μιας ρυθμικής-μουσικής αγωγής.

Το τραγούδι

Τα παιδιά από τη βρεφική ηλικία τραγουδούν. Το κλάμα του μωρού δεν είναι τίποτε άλλο από μια ιδιότυπη μελωδική γραμμή πάνω σε «στίχους» ενός ή δύο φθόγγων, κυρίως φωνηέντων. Η άμεση σχέση του λόγου με το τραγούδι είναι ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας, που υπαγορεύει την ένταξη του πρώτου στο σύνολο των εκπαιδευτικών-μουσικών δραστηριοτήτων.

Τα όργανα μουσικής – Η ορχήστρα Ορφ

Τα παιδιά γοητεύονται γενικά από τους ήχους, αλλά με τα όργανα Ορφ ενθουσιάζονται γιατί παράγουν μεγάλη ποικιλία ηχοχρωμάτων. Εκτός από ακουστικό, αποτελούν και οπτικό ερέθισμα και προσφέρονται για πειραματισμό και δημιουργική επεξεργασία μουσικών ιδεών. Βοηθούν τα παιδιά στην κατανόηση του τονικού ύψους όχι μόνο ακουστικά, αλλά και οπτικά (κρουστά καθορισμένου τονικού ύψους – μελωδικά), και είναι κατάλληλα για να συνοδεύουν ρυθμικές φράσεις, γλωσσοδέτες κ.λπ.. (κρουστά ακαθόριστου τονικού ύψους – ρυθμικά κρουστά). Με τα σχετικά εύχρηστα όργανα Ορφ τα παιδιά μπορούν να εξερευνήσουν όλα τα στοιχεία της μουσικής.



 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση