familylife.gr
Τα παιδία… παίζει
Ευρετήριο Άρθρου
Τα παιδία… παίζει
Σελίδα 2
Όλες οι Σελίδες

paixnidi-3«Ό,τι χρειάζεται η ψυχή ενός παιδιού είναι το φως του ήλιου, τα παιχνίδια, το καλό παράδειγμα και λίγη αγάπη».

Φ. Ντοστογιέφσκι, «Αδερφοί Καραμαζώφ». 

Από την επιστημονική ομάδα ΔΙΚΕΨΥ - Επιμέλεια: Ασπασία Πασπάλη

Το παιχνίδι αποτελεί την κυρίαρχη δραστηριότητα των μικρών παιδιών. Ή, αλλιώς, για το παιδί κάθε δραστηριότητα είναι παιχνίδι. Μέσα από το παιχνίδι αποκτά οποιαδήποτε καινούργια δεξιότητα, εξερευνά όλα εκείνα τα «γιατί» που το απασχολούν σε σχέση με τον κόσμο γύρω του, μαθαίνει και δοκιμάζει καινούργιους ρόλους και συμπεριφορές μέσα σε ένα πλαίσιο ασφαλείας και, τελικά, ασκείται και προετοιμάζεται για τις εμπειρίες που θα κληθεί να αντιμετωπίσει αργότερα στη ζωή του.

Δεν υπάρχει στη βιβλιογραφία συγκεκριμένος ορισμός για το τι είναι παιχνίδι. Ίσως γιατί είναι δύσκολο από τη φύση του να μπει σε ορισμούς και εκδηλώνεται με διάφορους τρόπους. Όλοι, όμως, οι ειδικοί συμφωνούν στα βασικά χαρακτηριστικά που οφείλει να έχει. Έτσι, λοιπόν, το παιχνίδι:

• Είναι πηγή ευχαρίστησης και απόλαυσης.

• Δεν εξυπηρετεί κάποιο συγκεκριμένο σκοπό.

• Είναι αυθόρμητο και εκούσιο – ποτέ υποχρεωτικό.

• Μοιάζει με τις δραστηριότητες της πραγματικής ζωής, αλλά, παράλληλα, επιτρέπει στο παιδί να δομήσει τη ιδιωτική του πραγματικότητα, απ' όπου λείπουν οι δυσάρεστες συνέπειες.

• Διέπεται από τους δικούς του κανόνες, τους οποίους ορίζει κάθε φορά το ίδιο το παιδί.

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Φανταστείτε πως ξυπνάτε ένα πρωί και διαπιστώνετε πως έχετε προσγειωθεί σε έναν άλλον πλανήτη, με γλώσσα, συμπεριφορά, ήθη και έθιμα που αδυνατείτε να καταλάβετε και να αναπαράγετε. Αυτή ακριβώς είναι η θέση του βρέφους όταν πρωτοέρχεται στον κόσμο μας. Δική μας δουλειά είναι να του προσφέρουμε τις ευκαιρίες εκείνες που θα του επιτρέψουν σε όλη τη διάρκεια της βρεφικής, νηπιακής και παιδικής ηλικίας να αναπτύξει τις ικανότητές του στον μέγιστο βαθμό.

Ας δούμε τώρα πώς εκφράζεται το παιδί μέσω του παιχνιδιού σε κάθε στάδιο της ανάπτυξής του:

1. Αμέτοχο παιχνίδι (0-24 μηνών)

Τα πρώτα δύο χρόνια της ζωής τους τα παιδιά δεν εμφανίζουν καμία αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά. Το παιχνίδι τους είναι μοναχικό και συνήθως ανορθόδοξο.

  •  Από 0-6 μηνών ξεκινούν σταδιακά την πρώτη εξερεύνηση του κόσμου με τις αισθήσεις τους. Ακόμα περνούν τον περισσότερο καιρό τους ξαπλωμένα, και οι κινητικές τους δεξιότητες είναι περιορισμένες. Συνεπώς, τα πιο κατάλληλα παιχνίδια γι' αυτήν την περίοδο είναι τα αιωρούμενα πάνω από την κούνια τους (mobile) με ποικιλία ερεθισμάτων (χρώμα, κίνηση, ήχος), τα παιδικά γυμναστήρια, κουδουνίστρες, και απλά αντικείμενα σε ποικιλία υλικών κατασκευής (ύφασμα, ξύλο, πλαστικό, μέταλλο) και είδους επιφάνειας (μαλακή, σκληρή, λεία, τραχιά).

Σκοπός μας είναι να δώσουμε στο βρέφος την ευκαιρία να αναπτύξει τις κινητικές και αισθητηριακές του δεξιότητες.

  •  Από 6-18 μηνών το παιδί αρχίζει να κινείται στον χώρο, πρώτα μπουσουλώντας και στη συνέχεια περπατώντας. Επίσης, έχει ήδη αρχίσει να διαδρά με τους οικείους του, μιμούμενο κινήσεις και προσπαθώντας να τραβήξει την προσοχή τους με διάφορα «καμώματα». Μπορεί να διαλέγει πια τα παιχνίδια του, έχοντας ίσως και κάποια «αγαπημένα», αν και συνεχίζει να τα χρησιμοποιεί ανορθόδοξα, να αγνοεί δηλαδή την ορθή τους χρήση και, π.χ., να τα δαγκώνει ή να τα χτυπάει επαναλαμβανόμενα. Σε αυτήν την περίοδο μπορεί να απασχολείται με παιχνίδια που διευκολύνουν την κίνησή του (καροτσάκια, μπάλες, αυτοκινητάκια), απλές κατασκευές τις οποίες μπορεί εύκολα να συναρμολογεί ή να στοιβάζει, καθώς και με τα πρώτα του βιβλία με πολύχρωμες εικόνες. Επιπλέον, σε αυτή την ηλικία τα παιδιά αρχίζουν να απολαμβάνουν τη συντροφιά με την υπόλοιπη οικογένεια. Δεν αμελούμε, λοιπόν, να το «καλούμε να συμμετέχει» στις καθημερινές μας δραστηριότητες, επιτρέποντάς του να μας παρακολουθεί και να «συνομιλεί» μαζί μας.

Σκοπός μας είναι να αναπτύξουμε την αδρή και λεπτή κινητικότητα, τις γνωστικές και κοινωνικές δεξιότητες, και τον λόγο.

  •  Από 18-24 μηνών το παιδί αρχίζει να παρουσιάζει θετική προσέγγιση απέναντι στο παιχνίδι και να αλληλεπιδρά παραγωγικά. Κινούμενο πλέον αυτόνομα, λατρεύει τους ανοιχτούς χώρους, την εξερεύνηση, το σκαρφάλωμα, το παιχνίδι με το νερό. Είναι η κατάλληλη ώρα να πειραματιστεί με πλαστελίνες και πηλό, να δημιουργήσει τα δικά του έργα με μεγάλα κραγιόνια και δαχτυλομπογιές, να κατασκευάσει πύργους με τα τουβλάκια του και να απολαύσει την ανάγνωση απλών ιστοριών. Ακόμα, αρχίζει σταδιακά να επιδίδεται στο συμβολικό παιχνίδι, χρησιμοποιώντας απλούς συμβολισμούς και υποδυόμενο αναγνωρίσιμους ρόλους.

Σκοπός μας είναι να βοηθήσουμε το παιδί να εξελίξει την αδρή και λεπτή κινητικότητα, να μπει στη διαδικασία ταιριάσματος και ομαδοποίησης, και να αναπτύξει περαιτέρω τις κοινωνικές του δεξιότητες.



 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση






Διαφήμιση