familylife.gr
Οργανωμένο παιχνίδι στην παιδική ηλικία

paixnidi2Το παιχνίδι αποτελεί βασικό και θεμελιώδες γνώρισμα, το οποίο χαρακτηρίζει κάθε στάδιο της παιδικής ηλικίας και είναι δραστηριότητα ζωτικής σημασίας για τα παιδιά.


Της Κατερίνας Καλαμάκη, καθηγήτριας Φυσικής Αγωγής, M.Sc. Παιδαγωγικής και Διδακτικής Φυσικής Αγωγής

Κινητική ανάπτυξη: μέσα από το οργανωμένο παιχνίδι εξασφαλίζεται η ενεργή συμμετοχή του παιδιού και, συνεπώς, η σωματική του δραστηριότητα, ενδυναμώνοντας το νευρικό και μυϊκό σύστημα του οργανισμού του.Στο παιχνίδι αναπτύσσονται οι φυσικές, κινητικές και γνωστικές ικανότητες του παιδιού, με τον πιο ευχάριστο τρόπο, λόγω της έντονης και ποικίλης φυσικής άσκησης, και η ενέργεια που καταναλώνεται συμβάλλει σημαντικά στην υγεία και την ευεξία του.

Συναισθηματική ισορροπία και ψυχική ανάπτυξη: το παιχνίδι αποτελεί εργαλείο επαφής, καλλιέργειας του σωματικού, συναισθηματικού και γνωστικού κόσμου των παιδιών. Μέσα από το παιχνίδι, το παιδί εκτονώνει τη συναισθηματική ένταση και το άγχος το οποίο βιώνει από τις καθημερινές συνθήκες (έλλειψη ελεύθερου χρόνου, καταιγισμός εξωσχολικών δραστηριοτήτων, υπερφόρτωση με πνευματικό έργο). Το παιχνίδι καλλιεργεί τη μνήμη, τη φαντασία, την υπευθυνότητα, την κοινωνική αλληλεγγύη και την αυτοπειθαρχία. Ο ανταγωνισμός προς τον χθεσινό αντίπαλο γίνεται συμπαράσταση στον σημερινό συμπαίκτη. Το παιδί παίζοντας διοχετεύει την περίσσεια ενέργειά του σε έναν σκοπό, μαθαίνει να συνεργάζεται με τους γύρω του, υπακούοντας σε κανονισμούς.

Το παιχνίδι ξεκουράζει και ψυχαγωγεί το παιδί, μαθαίνοντάς το να προσπαθεί, να αυξάνει την επιμονή του. Με το παιχνίδι, τα ντροπαλά παιδιά ξεθαρρεύουν, τα απείθαρχα μαθαίνουν να υπακούνε σε κανονισμούς, τα οξύθυμα γίνονται πιο διαλλακτικά, τα αδέξια πιο καλλιεργημένα κινητικά. Για το παιδί, το παιχνίδι είναι η πιο φυσική δραστηριότητα, είναι η μόνη ατμόσφαιρα μέσα στην οποία ζει και καταλαβαίνει απόλυτα, ενδυναμώνοντας έτσι την αυτοπεποίθηση του.

Προϋποθέσεις-συμβουλές οργανωμένου παιχνιδιού

• Να αναπτύσσουν τις φυσικές, κινητικές, αντιληπτικές ικανότητες των παιδιών.

• Να αναπτύσσουν τη συνεργασία και την επικοινωνία.

• Να τονίζεται η προσπάθεια και όχι ο ανταγωνισμός.

• Να φτιάχνονται με τέτοιον οι κανονισμοί, ώστε να αποφεύγεται ο αποκλεισμός από την ομάδα του παιδιού που χάνει.

• Να θέτονται τα όρια και οι σκοποί του παιχνιδιού από τον εκάστοτε υπεύθυνο (καθηγητή Φυσικής Αγωγής, προπονητή, εμψυχωτή ομάδας).

Βιβλιογραφία

Κ. Α. Σγάρας, Αθλητικά-παιδαγωγικά παιχνίδια (από τη θεωρία στην πράξη), Τρίκαλα, 2008.

ΥΠΕΠΘ-Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Φυσική Αγωγή Α' και Β' Δημοτικού: βιβλίο εκπαιδευτικού, ΟΕΔΒ, Αθήνα, 2006

 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση






Διαφήμιση