familylife.gr
Διαταραχή Asperger!

aspergerΗ διάκριση της Διαταραχής Asperger από άλλες νόσους έγινε το 1944 από το Βιεννέζο ψυχίατρο Hans Asperger.

Ο οποίος τη χαρακτήρισε αρχικά ως διαταραχή προσωπικότητας και την ονόμασε «αυτιστική ψυχοπάθεια».

Της Μαρίας Γκουγκούμη, Ψυχολόγου - Ειδικής Παιδαγωγού, Αργυρώς Καραμπά, Θεραπεύτριας Λόγου & Ομιλίας, grafwnimata.gr

Οι δύο βασικές κατηγορίες συμπτωμάτων που περιέγραψε τότε ο Asperger, περιλαμβάνονται στη διάγνωση της Διαταραχής Asperger, 50 χρόνια αργότερα, στην τέταρτη έκδοση του Διαγνωστικού και Στατιστικού Εγχειριδίου (DSM- IV)της Αμερικάνικης Ψυχολογικής Εταιρείας, όπου ταξινομείται ως ξεχωριστή διαγνωστική οντότητα.

Παρότι η Διαταραχή Asperger παρουσιάζει κοινά συμπτώματα mε τον αυτισμό, εμφανίζει και αποκλειστικές ιδιοτυπίες στο γλωσσικό και στον κοινωνικό τομέα που θεωρείται σκόπιμο να σημειωθούν.

Τα κύρια χαρακτηριστικά των ατόμων με Διαταραχή Asperger είναι δυνατόν να κατηγοριοποιηθούν με τον ακόλουθο τρόπο:

Ανάπτυξη Λόγου:

1. Δεν εμφανίζουν σημαντική καθυστέρηση στο λόγο ως την ηλικία των 3 ετών.

2. Έχουν την τάση είτε να φλυαρούν είτε να αποφεύγουν τη συνομιλία.

3. Χρησιμοποιούν ιδιότυπο λόγο.

4. Χρησιμοποιούν επαναληπτικό λόγο.

5. Συζητούν με τρόπο που μπορεί να χαρακτηριστεί ως: στείρος, επιτηδευμένος, αδέξιος.

6. Παρουσιάζουν λεκτικές στερεοτυπίες.

7. Παρουσιάζουν ιδιομορφίες στην προσωδία του λόγου.

8. Εστιάζονται συνήθως με εμμονή σε περιορισμένα θέματα συζήτησης.

9. Παρουσιάζουν σημαντική απώλεια στη μη-λεκτική επικοινωνία

Κοινωνικές και Συναισθηματικές Εκδηλώσεις:

1. Δείχνουν ενδιαφέρον για τους ανθρώπους.

2. Εκδηλώνουν ενδιαφέρον για συζήτηση.

3. Αποφεύγουν συχνά τις κοινωνικές συναλλαγές με συνομήλικα ή μικρότερα παιδιά.

4. Δεν χρησιμοποιούν κοινωνικού τύπου χειρονομίες, τύπου χειραψία.

5. Δυσκολεύονται να δημιουργήσουν βαθύτερες και όχι επιφανειακές κοινωνικές σχέσεις.

6. Συνήθως αναζητούν την κοινωνική συναλλαγή με ωφελιμιστική και μόνο σκοπιμότητα.

7. Γενικά, η κοινωνική τους συμπεριφορά χαρακτηρίζεται ως αδέξια και περιορισμένη.

8. Δεν εκδηλώνουν τα συναισθήματά τους.

9. Δεν κατανοούν και δεν ανταποκρίνονται στα συναισθήματα των άλλων.

10. Έχουν περιορισμένη βλεμματική επαφή.

Γενικές Γνωσιακές Λειτουργίες:

1. Δεν παρουσιάζουν νοητική καθυστέρηση.

2. Δεν παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες.

Κινητικές Λειτουργίες:

1. Παρουσιάζουν δυσκαμψία.

2. Παρουσιάζουν γραφοκινητικές δυσκολίες.

3. Δεν έχουν επιδεξιότητα στα χέρια.

4. Παρουσιάζουν αδεξιότητα στην αδρή και στη λεπτή κινητικότητα

Αυτοεξυπηρέτηση:

Αναπτύσσουν φυσιολογικά τις δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης

Γενική Συμπεριφορά:

1. Παρουσιάζουν ανυπακοή

2. Αντιδρούν αρνητικά σε περιβαλλοντικές αλλαγές

3. Εκδηλώνουν αυξημένο άγχος

4. Έχουν περιορισμένα ενδιαφέροντα

Ιδιαίτερες Ικανότητες:

1. Παρουσιάζουν άριστη ικανότητα απομνημόνευσης και παπαγαλίας

2. Έχουν υψηλή αριθμητική ικανότητα

3. Παρουσιάζουν υπερλεξία

4. Έχουν έφεση στη χρήση περίπλοκων μηχανισμών

5. Έχουν ιδιαίτερη επιδεξιότητα σε παζλ και περίπλοκες κατασκευές

Η Διαταραχή Asperger εμφανίζεται ή εντοπίζεται κατά κανόνα σε κάπως μεγαλύτερη ηλικία από ότι η Αυτιστική Διαταραχή.

Οι κοινωνικές ιδιαιτερότητες των παιδιών με Διαταραχή Asperger γίνονται αντιληπτές, συνήθως, στο πλαίσιο του σχολείου, όπου τα παιδιά καλούνται να συναναστραφούν σε καθημερινή βάση με τους συνομηλίκους τους.

Πολύ συχνά, οι κοινωνικές ιδιοτυπίες που εμφανίζουν τα αυτά αγνοούνται ή παραβλέπονται από το οικογενειακό περιβάλλον, και η νηπιαγωγός ή η δασκάλα είναι το πρώτο άτομο του περιβάλλοντος του παιδιού που τις επισημαίνει.

Η πορεία της διαταραχής είναι σταθερή και αν και χρόνια, και συνήθως για όλη τη ζωή του ατόμου έχει σχετικά καλή πρόγνωση.

Ιδιαίτερα επίμονες είναι οι κοινωνικές δυσκολίες που σχετίζονται με την ενσυναίσθηση και την προσαρμοστικότητα βάσει των κοινωνικών απαιτήσεων, χαρακτηριστικά που συνήθως προκαλούν κοινωνικό στιγματισμό κατά την περίοδο της εφηβείας.

 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση






Διαφήμιση