familylife.gr
Αθλήματα: ποιο να επιλέξω για το παιδί μου;
Ευρετήριο Άρθρου
Αθλήματα: ποιο να επιλέξω για το παιδί μου;
σελίδα 2
Όλες οι Σελίδες

AthlimaGiaPaidiΗ χρονική στιγμή που ένα παιδί είναι έτοιμο για έναρξη αθλητικής δραστηριότητας, έχει σχέση με το αν έχει αναπτύξει τις κατάλληλες δεξιότητες, φυσικές, πνευματικές και κοινωνικές, που απαιτούνται για το κάθε άθλημα.

Της Σταυρούλας Βαλαβέρη, παιδιάτρου, Επιμελήτρια Παιδιατρικής Κλινικής, Παιδιατρικού Κέντρου Αθηνών

Οι γενικές κατευθύνσεις βοηθούν στη σωστή επιλογή αθλημάτων ανάλογα με την ηλικία. Ωστόσο πρέπει να επισημανθεί ότι παιδιά ίδιας ηλικίας έχουν διαφορετικό ρυθμό βιολογικής ανάπτυξης και αυτό πρέπει να λαμβάνεται πολύ σοβαρά υπ' όψιν από τους γονείς και κυρίως από τους προπονητές. Η κατάλληλη επιλογή του αθλήματος γίνεται ανάλογα με τις δεξιότητες του παιδιού και έχει να κάνει, όχι μόνο με τις επιδόσεις του στο άθλημα αλλά κυρίως με τη χαρά του παιδιού από τη συμμετοχή του στο άθλημα-παιχνίδι.

Παιδιά 2-5 ετών
Παιδιά μικρότερα των 6 ετών δεν διαθέτουν κινητικές δεξιότητες που απαιτούνται σε ομαδικά αθλήματα. Διαθέτουν περιορισμένη ισορροπία και προσοχή, ενώ η όραση και η ικανότητά τους να παρακολουθούν ταχέως κινούμενα αντικείμενα, δεν έχουν αναπτυχθεί ικανοποιητικά. Για αυτό το λόγο είναι καλό να επιλέγονται δραστηριότητες που εξυπηρετούνται από τις βασικές δυνατότητες του παιδιού αυτών των ηλικιών όπως, τρέξιμο, κολύμπι, να πετούν και να πιάνουν τη μπάλα, να πέφτουν κάτω και να κυλιούνται, να παλεύουν. Με λίγα λόγια στις ηλικίες αυτές τα παιδιά πρέπει να παίζουν, να αυτοσχεδιάζουν ή και να οργανώνουν ένα παιχνίδι, χωρίς να μπαίνουν κανόνες από μεγάλους. Τα παιδιά αυτής της ηλικίας δεν μπορούν να προσηλωθούν σε οδηγίες και γι' αυτό μαθαίνουν καλύτερα όταν ανακαλύπτουν, πειραματίζονται ή τέλος αντιγράφουν άλλους. Αν πρέπει να υπάρχουν εντολές, να είναι του τύπου «λέω και συγχρόνως δείχνω» και οπωσδήποτε να μοιάζει με παιχνίδι . Ο ανταγωνισμός να αποφεύγεται και είναι ωραίο να συμμετέχουν και οι γονείς.

Παιδιά 6-9 ετών
Στο εύρος αυτών των ηλικιών τα περισσότερα παιδιά έχουν αποκτήσει κινητικές δεξιότητες για απλά σπορ. Καθώς όμως ο συγχρονισμός χέρι –μάτι, που είναι απαραίτητος για την εκτέλεση πιο πολύπλοκων κινητικών στόχων με την ενστικτώδη μορφή ακόμα να υπολείπεται, τα παιδιά δεν είναι ικανά να θυμούνται και να εκτελούν πολύπλοκες εντολές ή στρατηγικές για ομαδικό αθλήματα αυξημένων απαιτήσεων. Έτσι πρέπει να επιλέγονται σπορ που απαιτούν βασικές-απλές κινητικές δεξιότητες. Τέτοια είναι το τένις, ο στίβος, η ρυθμική γυμναστική, οι πολεμικές τέχνες και το σκι.
Τα σπορ που απαιτούν οφθαλμοκινητικό συγχρονισμό και γρήγορες αποφάσεις κατά την ώρα του παιχνιδιού ή χρειάζεται στρατηγική και συνεργασία για την εκτέλεση του παιχνιδιού, αποδεικνύονται δύσκολα για τα μικρά αυτά παιδιά, εκτός και αν έχει γίνει προσαρμογή του αθλήματος σε ότι αφορά την οργάνωση και τις απαιτήσεις, στα μέτρα και τις δυνατότητες αυτής της ηλικίας. Τέτοια σπορ είναι το ποδόσφαιρο, το μπάσκετ και το βόλεϊ.
Η επιλογή των παραπάνω αθλημάτων σε αυτή την ηλικία πρέπει να γίνεται με στόχο την εκμάθηση νέων δεξιοτήτων, παρά τον ανταγωνισμό. Πρέπει να καλλιεργείται η ιδέα της συμμετοχής και της δραστηριότητας παρά του ανταγωνισμού και της νίκης. Πρέπει πάντως να ομολογήσουμε, ότι η ανάπτυξη φιλοσοφίας όπου θα απουσιάζει ο ανταγωνισμός είναι δύσκολο να εδραιωθεί, σε ένα παιδί που από τη φύση του είναι ανταγωνιστικό.
Ο εξοπλισμός και οι κανόνες πρέπει να είναι προσαρμοσμένοι για μικρά παιδιά. Δηλαδή μικρότερες μπάλες, γήπεδα μικρότερης επιφανείας, μικρότερη διάρκεια παιχνιδιού, λιγότερα παιδιά ανά ομάδα, συχνές εναλλαγές θέσης και καθόλου έμφαση στο σκορ.



 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση