familylife.gr
Αναπτύσσεται σωστά το μωρό μου;

mathisiΤα παιδιά αναπτύσσονται με διαφορετικούς ρυθμούς και διαφορετικούς τρόπους.

Του Κώστα Νταλούκα, Παιδιάτρου

Οι διαφορές αυτές στην ανάπτυξη μπορεί να συνδέονται με την προσωπικότητα τους, το ταμπεραμέντο και τις εμπειρίες τους. Κάποια από τα παιδιά μπορεί να πάσχουν από κάποιο πρόβλημα υγείας, γεγονός που θα επηρεάσει την ανάπτυξη τους.

Ανησυχητικές ενδείξεις!

Γονείς, συγγενείς και γενικά οι άνθρωποι που ασχολούνται με το παιδί συχνά μπορεί να ανησυχήσουν για την σωστή ανάπτυξη του. Οι πληροφορίες που ακολουθούν έχουν σκοπό να σας βοηθήσουν να αναγνωρίσετε αν το παιδί σας παρουσιάζει κάποια ανησυχητική ένδειξη που θα σας κινήσει να αναζητήσετε βοήθεια ή να το συζητήσετε με το παιδίατρο σας.

Τα προβλήματα ανάπτυξης που πιθανόν να παρουσιάσει ένα παιδί στην ζωή του αντιμετωπίζονται καλύτερα όταν διαγνωστούν έγκαιρα. Τα πρώτα πέντε χρόνια της ζωής του είναι μεγάλης σημασίας για την ανάπτυξη του. Η πρώιμη παρέμβαση έχει σαν αποτέλεσμα την καλύτερη, κατά το δυνατόν, σωματική και πνευματική του ανάπτυξη.

Παράγοντες κινδύνου!

Τα παρακάτω είναι παράγοντες που επιβαρύνουν και βάζουν σε μεγαλύτερο κίνδυνο την φυσιολογική ανάπτυξη ενός παιδιού.

Προωρότητα ή χαμηλού βάρους γέννησης νεογνό

Δυσκολίες στην όραση ή την ακοή

Πριν την γέννηση έκθεση του εμβρύου σε ναρκωτικά, αλκοόλ ή καπνό

Κακή διατροφή ή διαταραχές στην θρέψη ( έλλειψη θρεπτικών τροφών, βιταμινών, πρωτεϊνών ή και σιδήρου στην διατροφή)

Έκθεση σε χρώματα που περιέχουν μόλυβδο

Παράγοντες όπως η σωματική και σεξουαλική κακοποίηση

Συμπεριφορές και σχέσεις!

Κάποιες από τις παρακάτω συμπεριφορές μπορεί να αποτελούν λόγο για ανησυχία ανεξάρτητα με την ηλικία του παιδιού.

Δεν θέλει να κρατιέται, δεν θέλει να το αγγίζουν

Δεν μπορείς να το ησυχάσεις, δεν μπορεί να ανακουφιστεί

Αποφεύγει ή σπανίως κάνει επαφή με τα μάτια με τους άλλους

Στην ηλικία των 4 μηνών δεν κάνει αγκού ή δεν χαμογελάει, όταν ασχολούνται μαζί του

Στην ηλικία του ενός έτους δεν παίζει «τσα» ή «κούκου» ή δεν γνέφει αντίο

Στην ηλικία των 2 ετών δεν μιμείται τους γονείς του σε καθημερινές δραστηριότητες όπως σκούπισμα, σκούπισμα πιάτων, μαγείρεμα ή βούρτσισμα των δοντιών

Στην ηλικία των 3 ετών δεν παίζει με τους άλλους

Συμπεριφέρεται επιθετικά σε σταθερή βάση, τραυματίζει τον ευατό του ή τους άλλους

Ακοή!

Παρουσιάζει συχνές ωταλγίες

Νόσησε πολλές φορές από φλεγμονή στα αυτιά, την μύτη ή τον λαιμό

Δεν μπορεί γυρίζει να δει από που προέρχεται ο ήχος ή η φωνή, ή αντιδρά σε δυνατούς ήχους

Μιλάει με πολύ χαμηλή ή πολύ δυνατή φωνή, ή η φωνή του έχει μια ασυνήθιστη χροιά

Δεν αντιδρά πάντοτε αν το φωνάξετε από το άλλο δωμάτιο ακόμα κι αν αυτό είναι κάτι που συνήθως ενδιαφέρεται ή του αρέσει

Γυρίζει το σώμα του έτσι που το ίδιο αυτί κάθε φορά να γυρίζει προς τον ήχο

Όραση!

Έχει κόκκινα, δακρυσμένα μάτια και βλέφαρα με τσίμπλες

Τρίβει τα μάτια του συχνά

Κλείνει το ένα μάτι ή στρίβει το κεφάλι του όταν κοιτάει κάποιο αντικείμενο

Έχει δυσκολία να παρακολουθήσει κινούμενα αντικείμενα ή σε ανθρώπους που μιλάνε

Έχει δυσκολία να εστιάσει ή να σε κοιτάξει στα μάτια

Συνήθως διαβάζει βιβλία και φέρνει αντικείμενα πολύ κοντά στο πρόσωπο του, ή παρακολουθεί από πολύ κοντά τηλεόραση

Έχει ένα μάτι ή και τα δύο που «φεύγουν» ή δεν κινούνται μαζί

Κίνηση!

Έχει δύσκαμπτα χέρια ή πόδια

Σπρώχνει μακριά ή γίνεται τόξο όταν το κρατάτε κοντά σας

Στον τέταρτο μήνα της ζωής του δεν μπορεί να κρατήσει το κεφάλι του

Στον έκτο μήνα της ζωής του δεν γυρίζει

Στον πρώτο χρόνο της ζωής του δεν κάθεται ή δεν μπουσουλάει, δεν μπορεί να σηκώσει μικρά αντικείμενα με τον δείκτη και τον αντίχειρα

Στην ηλικία των 2 ετών δεν περπατάει μόνο του, έχει δυσκολία να κρατάει μεγάλα μολύβια και να μουτζουρώνει

Στην ηλικία των 3 ετών δεν έχει καλό συντονισμό στις κινήσεις του και πέφτει ή παραπατάει συχνά όταν τρέχει.

Έχει δυσκολία να γυρίζει τις σελίδες σε ένα βιβλίο

Όταν είναι 4 ετών έχει δυσκολία να σταθεί στο ένα πόδι για λίγο

Όταν γίνει 5 ετών δεν μπορεί να κάνει κουτσό ή να πηδάει στο ένα πόδι. Έχει δυσκολία να σχεδιάζει απλά σχήματα

Επικοινωνία!

Όταν γίνει 3 μηνών δεν κάνει αγκού και δεν χαμογελάει

Όταν είναι 6 μηνών δεν μπαμπαλίζει για να σας τραβήξει την προσοχή

Ενός έτους δεν «απαντάει» διαφορετικά σε λέξεις όπως «αντίο» ή «μπάλα»

Ενός έτους δεν λέει λέξεις για να ονομάσει ανθρώπους ή αντικείμενα, όπως «μαμά» ή δεν γνέφει αρνητικά με το κεφάλι του

Δύο ετών δεν δείχνει και δεν ονομάζει αντικείμενα ή ανθρώπους για να δείξει τι θέλει ή να εκφραστεί

Δύο ετών δεν χρησιμοποιεί δύο λέξεις για να κάνει μια φράση όπως πχ «μαμά άτα»

Τριών ετών δεν προσπαθεί να πει γνωστά παιδικά τραγουδάκια

Τριών ετών δεν μπορεί να ακολουθήσει απλές εντολές κατεύθυνσης

Τεσσάρων ετών δεν λέει ιστορίες είτε πραγματικές είτε φανταστικές ή δεν κάνει ερωτήσεις

Τεσσάρων ετών δεν μιλάει καθαρά έτσι που να είναι κατανοητά αυτά που λέει και από άτομα εκτός οικογένειας

Σκέψη!

Ενός έτους έχει δυσκολία να βρίσκει αντικείμενα που είδε που τα κρύψαμε

Δύο ετών δεν δείχνει, όταν ερωτηθεί, μέλη του σώματος του πχ «που είναι το στόμα σου;»

Τριών ετών δεν μπορεί να καταλάβει έννοιες όπως «περισσότερο» ή «ένα»

Τεσσάρων ετών δεν απαντάει σε απλές ερωτήσεις όπως «τι κάνεις όταν πεινάς;» ή «τι χρώμα είναι αυτό;»

Πέντε ετών δεν καταλαβαίνει την σημασία του σήμερα, του χθες ή του αύριο

 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση