familylife.gr
Τι να τρώω τώρα που είμαι έγκυος;
Ευρετήριο Άρθρου
Τι να τρώω τώρα που είμαι έγκυος;
Σελίδα 2
Σελίδα 3
Όλες οι Σελίδες

egkymosini-1Για να εξασφαλίσετε την ανάπτυξη του μωρού σας σ'ένα υγιές περιβάλλον θα πρέπει να τρέφεστε όσο γίνεται καλύτερα και να διατηρείτε το σώμα σας στην καλύτερη δυνατή κατάσταση.

Γιάννης Περιστέρης M.D. PHD, Μαιευτήρας – Χειρούργος – Γυναικολόγος

Το ζήτημα δεν είναι να θεσπίσετε κάποια ειδική διατροφή για το διάστημα της εγκυμοσύνης σας, αλλά να έχετε ένα διαιτολόγιο που θα έχει ποικιλία τροφών. Αν η διατροφή σας είναι σε κάτι ανεπαρκής, αυτό θα επηρεάσει όχι μόνο την υγεία σας, αλλά και την επιτυχή αντιμετώπιση της εγκυμοσύνης και της διατροφής του μωρού.

ΠΟΣΑ ΚΙΛΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΩ;

Κατά την εγκυμοσύνη τόσο για το καλό σας όσο και για το καλό του μωρού θα πρέπει να πάρετε βάρος. Σήμερα, πιστεύεται ότι η μέλλουσα μητέρα πρέπει να παίρνει πολύ περισσότερο βάρος απ'όσο εθεωρείτο άλλοτε υγιές, τώρα πια είναι γνωστό πως μια λογική αύξηση του βάρους αποτελεί ουσιώδη παράγοντα. Το βάρος που κερδίζουν οι έγκυες κυμαίνεται μεταξύ 9-13,5 κιλών, το οποίο συνήθως παρουσιάζει τη μεγαλύτερη του αύξηση το διάστημα μεταξύ της 24ης και 32ης εβδομάδας. Η μήτρα, το μωρό, ο πλακούντας και τα υγρά καλύπτουν περισσότερο απ'το μισό του συνολικού βάρους που κερδίζει η μέλλουσα μητέρα, η οποία παράλληλα παράγει περισσότερο αίμα και χρειάζεται να αποθηκεύει λίπος για την περίοδο του θηλασμού. Αυτά τα αποθέματα λίπους παραμένουν και μετά τον τοκετό και συνήθως εξαφανίζονται σταδιακά με το θηλασμό και την άσκηση.

Μια μελέτη που έγινε πρόσφατα στην Αγγλία απέδειξε ότι στις περιπτώσεις που οι μητέρες δεν τρέφονταν σωστά, όσον αφορά στην λήψη θερμίδων, βιταμινών και μεταλλικών αλάτων ο δείκτης γεννήσεων ελλιποβαρών μωρών ήταν υψηλότερος. Από την άλλη μεριά υπάρχει χαμηλότερη συχνότητα εμφάνισης σωματικών και διανοητικών ανωμαλιών καθώς και αυτομάτων εκτρώσεων και θανάτων νεογνών όταν οι μητέρες έχουν κερδίσει σχετικά μεγάλο βάρος κατά την εγκυμοσύνη (χωρίς να γίνουν παχύσαρκες) και τα μωρά γεννιούνται βαρύτερα. Επίσης έχει αποδειχθεί ότι η παράταση των ωδίνων του τοκετού βρίσκεται σε απόλυτη συνάρτηση με τον τρόπο κατά τον οποίο έχει μεγαλώσει η μήτρα κατά την εγκυμοσύνη, πράγμα που εξαρτάται από τη σωστή διατροφή της μητέρας.

ΠΟΣΟ ΒΑΡΟΣ ΚΕΡΔΙΖΕΤΕ

Σήμερα θεωρείται ότι το μίνιμουμ του βάρους που πρέπει να παίρνουν οι περισσότερες μέλλουσες μητέρες είναι 11 κιλά. Όταν η γυναίκα τρώει ότι της χρειάζεται το βάρος που κερδίζει συνήθως ακολουθεί ένα φυσικό διάγραμμα που μπορεί να προβλεφθεί. Δεν αποκλείεται να αρχίσετε να κερδίζετε βάρος και να δείτε τη σιλουέτα σας ν'αλλάξει από τη στιγμή που θα επιβεβαιωθεί η εγκυμοσύνη σας (6η-8η βδομάδα). Πάντως το πόσο βάρος κερδίζετε είναι κάτι που θ'αρχίσει να παρακολουθείται περίπου μετά τη συμπλήρωση της 12ης εβδομάδας. Αυτό είναι το χρονικό σημείο από το οποίο και θα πρέπει να αρχίσετε τους υπολογισμούς σας.

Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Οι περισσότερες οδηγίες για το τι πρέπει να τρώει η έγκυος ημερησίως, οι οποίες σχεδόν πάντα είναι κάποιοι μακροσκελείς κατάλογοι τροφίμων, που πρέπει να μαγειρευτούν αφού μετρηθούν προσεκτικά, δεν λαμβάνουν υπόψη το πόσο απασχολημένες είναι οι περισσότερες γυναίκες ούτε το γεγονός ότι μπορεί να μη βρίσκονται στο σπίτι τους τις ώρες των γευμάτων. Προκειμένου να σας απασχολούν κάποιες ακριβείς μερίδες η λίστες, προτιμότερο είναι να κατανοήσετε το γιατί έχετε ανάγκη από ορισμένες θρεπτικές ουσίες και να κάνετε το δικό σας προγραμματισμό για την υγιεινή διατροφή σας.

ΤΙ ΝΑ ΤΡΩΤΕ

Η όρεξή σας θα ανοίξει και περί τον τέταρτο μήνα μπορεί να αισθάνεστε διαρκώς πεινασμένη. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο η φύση εξασφαλίζει ότι η τροφή που παίρνετε είναι επαρκής για σας και το μωρό σας. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι μπορείτε να τρώτε για δύο. Είναι απόλυτα φυσιολογικό να τρώτε περισσότερο εφόσον ο μεταβολισμός σας επιταχύνεται όμως οι απαιτήσεις του οργανισμού για αύξηση της ενέργειας κυμαίνονται γύρω στο 15% που σημαίνει ότι 500 θερμίδες παραπάνω την ημέρα είναι αρκετές.

Ακόμη και η παραμικρή ποσότητα αυτών που τρώτε πρέπει να είναι κατάλληλη και για σας και για το μωρό. Αν τρώγατε καλά προτού μείνετε έγκυος πρέπει να είσαστε αρκετά υγιής ώστε να ξεπεράσετε την περίοδο των ναυτιών όσο κι αν διαρκέσει. Καθώς η εγκυμοσύνη σας προχωρεί δοκιμάστε να τρώτε περισσότερες φορές κι από λίγο ας πούμε πέντε ή έξι γεύματα την ημέρα αντί των τριών και οπωσδήποτε πλουσιότερων που μάλλον αποτελούσαν τη συνήθειά σας. Τα ελαφρά και συχνά γεύματα πάντοτε χωνεύονται ευκολότερα. Οι συσπάσεις του εντέρου επιβραδύνονται κατά την εγκυμοσύνη κι έτσι το στομάχι αδειάζει με αργότερο ρυθμό και δεν πρέπει να παραφορτώνεται. Το αναπτυσσόμενο μωρό πιέζει προς το στομάχι κατά το τελευταίο τρίμηνο περιορίζοντας τη χωρητικότητα του έτσι ένα ελαφρό γεύμα χωράει ευκολότερα και σας κάνει να νιώθετε πιο άνετα.

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΓΕΤΕ

Ο γενικός κανόνας που ισχύει είναι ότι οι τροφές έχουν μεγαλύτερη θρεπτική αξία όσο λιγότερο επεξεργασμένες και μαγειρεμένες είναι και συνεπώς όποτε μπορείτε θα πρέπει να διαλέγετε φρέσκες ωμές πλήρεις τροφές. Έτσι λοιπόν δεν πρέπει να ξεχνάτε ότι:

  • Στις επεξεργασμένες τροφές, οι θρεπτικές ουσίες είναι περιορισμένες ή ανύπαρκτες από την κονσερβοποίηση, την παστερίωση ή την κατάψυξη.
  • Οι τροφές στις οποίες έχουν προστεθεί συντηρητικά καρυκεύματα και χρωστικές περιέχουν μεγάλο ποσοστό ανεπιθύμητων χημικών ουσιών.
  • Τα προϊόντα από λευκό αλεύρι ή οτιδήποτε στο οποίο έχει προστεθεί ζάχαρη, ενώ έχουν πολλές θερμίδες είναι περιορισμένης θρεπτικής αξίας.
  • Τα γλυκά αεριούχα ροφήματα περιέχουν κενές θερμίδες και ανεπιθύμητα πρόσθετα.
  • Ο δυνατός καφές και το τσάι επηρεάζουν δυσμενώς το πεπτικό σύστημα η τανίνη του τσαγιού που πίνεται μετά από ένα γεύμα μπορεί να εμποδίσει την αφομοίωση του σιδήρου που περιέχεται στην τροφή. Η καφεΐνη και η ταννίνη σε μεγάλες ποσότητες μπορεί να μην κάνουν καλό στο μωρό.
  • Αν καταναλώνετε πολλές βιομηχανοποιημένες τροφές που περιέχουν πολύ αλάτι όπως είναι τα τσιπς οι εμφιαλωμένες σάλτσες οι πακεταρισμένες σούπες ή τα παστά ψάρια, ίσως θα σαν δυσκολεύουν στον υπολογισμό του νατρίου που προσλαμβάνει ο οργανισμός.
  • Τροφές, όπως τα λαχανικά που δεν είναι πραγματικά φρέσκα έχουν περιορισμένη θρεπτική αξία. Να προσέχετε μήπως ο φλοιός των φρούτων και των λαχανικών έχει προσβληθεί από αρρώστια ή μήπως οι τροφές είναι μουχλιασμένες ή μπαγιάτικες. Η αφαίρεση της μούχλας δεν αρκεί.

 








Διαφήμιση